دوره 11، شماره 4 - ( 10-1393 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 148-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

رئیسی صدیق، ایزدی مصطفی، ساعتی صابر. اولویت بندی الزامات مشتریان در مدل QFD با بهره‌گیری از آرای گروهی . تحقیق در عملیات در کاربردهای آن . 1393; 11 (4) :148-139

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1004-fa.html


چکیده:   (3302 مشاهده)
مدل گسترش عملکرد کیفیت، یک فرایند نظام یافته ی سلسله مراتبی است که خواسته‌های مشتریان را در مراحل مختلف طراحی، تولید و پشتیبانی در نظر می‌گیرد. از این رو، اولویت‌بندی الزامات مشتریان مساله اصلی و مهم در اجرای موفقیت آمیز کلیه ی مراحل QFD محسوب می‌شود. در این مقاله، با استفاده از ساختار متداول اطلاعات و امکان بهره‌گیری ساده و عملیاتی از آرای متخصصین، یک الگوریتم ارایه شده است. در این الگوریتم، با بهره‌گیری از یک مساله ی برنامه‌ریزی خطی متکی بر تحلیل پوششی داده‌ها که یک مجموعه وزن‌های مشترک ارایه می‌دهد، روش جدیدی را برای تعیین درجه-ی اهمیت انتظارات مشتریان ارایه شده است. این روش دارای مزایای کاربردی فراوانی نظیر هزینه ی کم جمع‌آوری اطلاعات، بهره‌گیری از آرای کلامی خبرگان، عدم نیاز به مقایسات زوجی، حل مساله با بسته ی نرم افزاری استاندارد و مقبولیت نتایج حاصله برای تصمیم گیرندگان می‌باشد. در انتها یک مثال عددی برای درک جزئیات محاسبات ارایه گردیده است.
متن کامل [PDF 172 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/24 | پذیرش: 1394/1/24 | انتشار: 1394/1/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.