چکیده: (4594 مشاهده)
مدل گسترش عملکرد کیفیت، یک فرایند نظام یافته ی سلسله مراتبی است که خواستههای مشتریان را در مراحل مختلف طراحی، تولید و پشتیبانی در نظر میگیرد. از این رو، اولویتبندی الزامات مشتریان مساله اصلی و مهم در اجرای موفقیت آمیز کلیه ی مراحل QFD محسوب میشود. در این مقاله، با استفاده از ساختار متداول اطلاعات و امکان بهرهگیری ساده و عملیاتی از آرای متخصصین، یک الگوریتم ارایه شده است. در این الگوریتم، با بهرهگیری از یک مساله ی برنامهریزی خطی متکی بر تحلیل پوششی دادهها که یک مجموعه وزنهای مشترک ارایه میدهد، روش جدیدی را برای تعیین درجه-ی اهمیت انتظارات مشتریان ارایه شده است. این روش دارای مزایای کاربردی فراوانی نظیر هزینه ی کم جمعآوری اطلاعات، بهرهگیری از آرای کلامی خبرگان، عدم نیاز به مقایسات زوجی، حل مساله با بسته ی نرم افزاری استاندارد و مقبولیت نتایج حاصله برای تصمیم گیرندگان میباشد. در انتها یک مثال عددی برای درک جزئیات محاسبات ارایه گردیده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/24 | پذیرش: 1394/1/24 | انتشار: 1394/1/24