Rouzbahan M V, Gholipour R, Seyed Javadin S R. Optimizing the Competency Model of University Administrators with Delphi-Fuzzy Technique and Grounded Theory Approach. jor 2022; 19 (1) :57-80
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.html
روزبهان محمدولی، قلی پور رحمت اله، سید جوادین سید رضا. بهینه سازی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی با تکینک دلفی-فازی و رویکرد مفهوم سازی داده بنیاد. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1401; 19 (1) :57-80
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.html
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
چکیده: (1396 مشاهده)
اداره اثربخش و کارآمد دانشگاه ها و نظام آموزش عالی که امروزه نقش شایانی در توسعه پایدار و همه جانبه کشورها دارند و از آنها به عنوان یکی از ارکان رقابت پذیری جهانی و پیشرفت کشورها یاد می شود، یک اصل مهم و منوط به همراستایی آن با اسناد بالادستی می باشد. بنابراین با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی مبنی بر «تدوین شاخص ها و ملاک های اسلامی شایسته سالاری در مدیران دانشگاهی»، گزینش مدیران شایسته و کارآمد برای دانشگاه اسلامی که ریشه در ارزشهای اسلامی و برخی اصول و عقاید انقلاب اسلامی ایران دارد و می بایست به طور همزمان شامل ویژگی های دانشگاه های «تعالی گرا»، «تحول گرا» و «اخلاق گرا» باشد، ضروری به نظر می رسید. بنابراین پژوهشی با هدف ارایه الگوی شایستگی بهینه سازی شده مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی برای مدیران دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع توسعه ای-کاربردی بوده و به دلیل استفاده از روش کیفی و کمی، از نوع آمیخته می باشد. در بخش مطالعات کتابخانه ای، پس از مطالعه بیش از 100 مقاله معتبر و مرتبط فهرستی شامل 108 شایستگی مرتبط با مدیران دانشگاهی احصاء گردید. در بخش میدانی، در دور اول روش دلفی، پس از دریافت نظرات 30 خبره شایستگی های شناسایی شده به 75 شایستگی تقلیل یافت. در دور دوم، پس از تخصیص اعداد مثلثی فازی، 54 شایستگی اعداد قطعی بالاتر از 8/0 را کسب کرده و به عنوان شایستگی مطلوب انتخاب و مورد اجماع واقع شد. در گام بعد 54 شایستگی منتخب به روش مفهوم سازی داده بنیاد در 6 دسته از جمله شایستگی های: 1) ارزشی و اعتقادی، 2) فردی و شخصیتی، 3) علمی و نوآورانه، 4) مدیریتی و اجرایی، 5) ارتباطی و میان فردی و 6) تحلیلی، فکری و استراتژیک، کدگذاری و در نهایت الگوی شایستگی بهینه سازی شده ارایه گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/7/7