دوره 19، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 80-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouzbahan M V, Gholipour R, Seyed Javadin S R. Optimizing the Competency Model of University Administrators with Delphi-Fuzzy Technique and Grounded Theory Approach. jor 2022; 19 (1) :57-80
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.html
روزبهان محمدولی، قلی پور رحمت اله، سید جوادین سید رضا. بهینه سازی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی با تکینک دلفی-فازی و رویکرد مفهوم سازی داده بنیاد. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1401; 19 (1) :57-80

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.html


دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران
چکیده:   (1396 مشاهده)
اداره اثربخش و کارآمد دانشگاه­ ها و نظام آموزش عالی که امروزه نقش شایانی در توسعه پایدار و همه­ جانبه کشورها دارند و از آنها به عنوان یکی از ارکان رقابت­ پذیری جهانی و پیشرفت کشورها یاد می ­شود، یک اصل مهم و منوط به هم‌راستایی آن با اسناد بالادستی می­ باشد. بنابراین با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی مبنی بر «تدوین شاخص ­ها و ملاک­ های اسلامی شایسته ­سالاری در مدیران دانشگاهی»، گزینش مدیران شایسته و کارآمد برای دانشگاه اسلامی که ریشه در ارزش‌های اسلامی و برخی اصول و عقاید انقلاب اسلامی ایران دارد و می­ بایست به طور هم‌زمان شامل ویژگی­ های دانشگاه­ های «تعالی­ گرا»، «تحول­ گرا» و «اخلاق­ گرا» باشد، ضروری به نظر می­ رسید. بنابراین پژوهشی با هدف ارایه الگوی شایستگی بهینه­ سازی­ شده مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی برای مدیران دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع توسعه­ ای-کاربردی بوده و به­ دلیل استفاده از روش کیفی و کمی،  از نوع آمیخته می ­باشد. در بخش مطالعات کتابخانه ­ای، پس از مطالعه بیش از 100 مقاله معتبر و مرتبط فهرستی شامل 108 شایستگی مرتبط با مدیران دانشگاهی احصاء گردید. در بخش میدانی، در دور اول روش دلفی، پس از دریافت نظرات 30 خبره شایستگی­ های شناسایی شده به 75 شایستگی تقلیل یافت. در دور دوم، پس از تخصیص اعداد مثلثی فازی، 54 شایستگی اعداد قطعی بالاتر از 8/0 را کسب کرده و به­ عنوان شایستگی مطلوب انتخاب و مورد اجماع واقع شد. در گام بعد 54 شایستگی منتخب به­ روش مفهوم­ سازی داده ­بنیاد در 6 دسته از جمله شایستگی­ های: 1) ارزشی و اعتقادی، 2) فردی و شخصیتی، 3) علمی و نوآورانه، 4) مدیریتی و اجرایی، 5) ارتباطی و میان­ فردی و 6) تحلیلی، فکری و استراتژیک، کدگذاری و در نهایت الگوی شایستگی بهینه­ سازی شده ارایه گردید.
متن کامل [PDF 838 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/7/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.