دوره 18، شماره 3 - ( 6-1400 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 30-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigi S, Basiri E. Multi-Objective Modeling of University Course Schedules Considering a Two-Week Periodicity: A Case Study. jor 2021; 18 (3) :15-30
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1852-fa.html
بیگی سکینه، بصیری الهام. مدل سازی چند هدفه زمان بندی درس های دانشگاهی با در نظر گرفتن دوره تناوب دو هفته ای: مطالعه موردی. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1400; 18 (3) :15-30

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1852-fa.html


دانشگاه کوثر بجنورد، گروه ریاضیات و کاربردها، بجنورد
چکیده:   (1431 مشاهده)
تهیه جدول زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی یک فرآیند تصمیم­ گیری بسیار زمانبر است که در هر نیمسال تحصیلی در مراکز آموزش عالی و با در نظر گرفتن محدودیت­ های بسیاری انجام می­ شود. در این تحقیق، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی خطی چندهدفه برای زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی ارایه شده است. تابع هدف این تحقیق شامل سه تابع کمینه ­سازی مجموع اختلاف زمان آغاز و پایان کلاس ­ها در هر روز برای گروه­ های مختلف دانشجویان، بیشینه­ سازی مطلوبیت حاصل از ارایه درس­ ها و کمینه ­سازی تعداد درس­ هایی است که فاصله بین جلسه­ های آن­ ها کمتر از یک روز است. محدودیت‌های مساله شامل محدودیت‌های مربوط به عدم تداخل برنامه‌ی استادان، کلاس‌ها و دانشجویان و همچنین محدودیت­ های مربوط به نحوه ارایه درس ­های مختلف است. در مدل پیشنهادی تحقیق، نحوه ارایه درس­ های سه واحدی با دوره تناوب دو هفته­ ای در نظر گرفته شده است. در پایان، کارایی مدل پیشنهادی تحقیق با استفاده از نرم‌افزار گمز برای یک مثال واقعی نشان داده شده است.
متن کامل [PDF 953 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1400/1/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.