دانشگاه کوثر بجنورد، گروه ریاضیات و کاربردها، بجنورد ، elham_basiri2000@yahoo.com
چکیده: (1892 مشاهده)
تهیه جدول زمانبندی درس های دانشگاهی یک فرآیند تصمیم گیری بسیار زمانبر است که در هر نیمسال تحصیلی در مراکز آموزش عالی و با در نظر گرفتن محدودیت های بسیاری انجام می شود. در این تحقیق، یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی چندهدفه برای زمانبندی درس های دانشگاهی ارایه شده است. تابع هدف این تحقیق شامل سه تابع کمینه سازی مجموع اختلاف زمان آغاز و پایان کلاس ها در هر روز برای گروه های مختلف دانشجویان، بیشینه سازی مطلوبیت حاصل از ارایه درس ها و کمینه سازی تعداد درس هایی است که فاصله بین جلسه های آن ها کمتر از یک روز است. محدودیتهای مساله شامل محدودیتهای مربوط به عدم تداخل برنامهی استادان، کلاسها و دانشجویان و همچنین محدودیت های مربوط به نحوه ارایه درس های مختلف است. در مدل پیشنهادی تحقیق، نحوه ارایه درس های سه واحدی با دوره تناوب دو هفته ای در نظر گرفته شده است. در پایان، کارایی مدل پیشنهادی تحقیق با استفاده از نرمافزار گمز برای یک مثال واقعی نشان داده شده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1400/1/22