دوره 11، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 152-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آقایی اعظم، رافع رضا، مهدوی مهرگان. روشی برای بهبود عملکرد سیستم‏ های پیشنهادگر توریسم. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن . 1393; 11 (2) :152-139

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-829-fa.html


چکیده:   (3562 مشاهده)
سیستم‏های پیشنهادگر سیستم‏های هوشمندی هستند که با تحلیل رفتار کاربران با شیوه‌های مختلف مانند داده ‏کاوی، اقدام به پیشنهاد مناسب‌ترین کالا برای آنان می‌نمایند. این سیستم‏ها رویکردی هستند که برای مواجهه با مشکلات ناشی از حجم فراوان و رو به رشد اطلاعات ارایه شده‌اند و به یک کاربر کمک می‌کنند تا در میان حجم عظیم اطلاعات، سریع تر به هدف خود یعنی رسیدن به گزینه مفید و مورد علاقه، نزدیک شود در این مقاله مدلی برای افزایش کیفیت پیشنهاددهی در سیستم‏های پیشنهادگر توریسم ارایه می‌گردد. در این مدل با ترکیب ماتریس رتبه‏ دهی کاربران و ماتریس حاصل از اطلاعات شخصی کاربران به یک تابع شباهت جدید دست می‌یابیم که محدوده همسایگی بهتری را برای کاربران مشخص می‌کند و در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت پیشنهاد می‌شود و از طرفی چون تابع شباهت جدید فقط وابسته به ماتریس نرخ گذاری نیست، در مواردی که کاربر به آیتمی نرخ نداده باشد می‌توان شباهت را از طریق ماتریس مشخصات کاربر به‏ دست آورد و مانع از بروز مشکل شروع سرد که یکی از چالش‌های موجود در سیستم‏های پیشنهادگر است شد.
متن کامل [PDF 205 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/5/4 | انتشار: 1393/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.