دوره 22، شماره 2 - ( 4-1404 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmar E, Ahmadi M. Designing a Structural Model of Strategic Thinking to Prioritize Components in a Large Supply Chain. jor 2025; 22 (2)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2288-fa.html
احمر انسیه، احمدی محمد. طراحی مدل ساختاری تفکر استراتژیک به منظور اولویت‎بندی مولفه‌ها در زنجیره تامین لارج. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (2)

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2288-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ahmadi1284@pnu.ac.ir
چکیده:   (84 مشاهده)
مدیریت موفق در زنجیره تامین نیازمند اتخاذ تصمیمات مرتبط با تفکرات استراتژیک مدیران سازمان است تا بالاترین مزیت‌های رقابتی در بازار کسب شود. هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفکر استراتژیک به منظور اولویت‌بندی مولفه‌ها در زنجیره تامین لارج است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در دسته تحقیقات توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از متخصصین و کارکنان صنایع برقی شهر ساوه بوده که بر اساس فرمول کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای است که توسط محقق طراحی شده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی (CVR) و برای آزمون اعتبار آن از آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار 787/0 به‌دست آمده است. در این تحقیق، برای بررسی روابط بین اجزا از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل بهره‌برداری شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده این است که رابطه ویژگی‌های تاب‌آور با قابلیت اطمینان محصولات، رابطه انعطاف، به‌کارگیری فناوری نوین ، مدیریت ارتباط با مشتری و اشتراک‌گذاری اطلاعات در زنجیره تامین صنایع تولیدی برقی معنادار شناسایی نمی‌شوند. این امر نشان می‌دهد که در صنایع تولیدی برقی، توجه کافی به این شاخص‌ها برای تفکر استراتژیک نمی‌شود؛ بنابراین تقویت این مولفه‌ها برای بهبود زنجیره تامین ضروری است. در نهایت، با استفاده از آزمون آماری فریدمن، عوامل اولویت‌بندی شدند. میانگین رتبه هر یک از ویژگی‌ها ملاک این اولویت‌بندی قرار گرفت. مقایسه میانگین رتبه‌ها نشان می‌دهد که بالاترین میانگین رتبه به ویژگی D1 (مدیریت ارتباط با مشتری) و کمترین میانگین رتبه به ویژگی I1 (قابلیت اطمینان محصولات) اختصاص دارد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/29 | پذیرش: 1404/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.