دوره 22، شماره 2 - ( 4-1404 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Toulabi S, Hosseinzadeh Lotfi F, Iranmanesh A, shahvarani A, Azhini M. Ranking Students Based on the Modeling of the Quadrants of Ned Herrmann's Brain, Mathematical Thinking Components, and Mathematical Performance Using Data Envelopment Analysis. jor 2025; 22 (2)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2208-fa.html
باقری طولابی شیرین، حسین زاده لطفی فرهاد، ایرانمنش علی، شاهورانی احمد، آژینی مهدی. رتبه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی به کمک تحلیل پوششی داده‌ها. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (2)

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2208-fa.html


گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، farhad@hosseinzadeh.ir
چکیده:   (97 مشاهده)
با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان از جمله اقداماتی است که باعث تقویت مفاهیم پایه‌ای یادگیری ریاضی شده و در نتیجه افزایش نمرات ریاضی دانش‌آموزان را در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با عنوان "مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه" و با هدف مطالعه تعیین رابطه ی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم و نهم انجام پذیرفت. روش تحقیق در این تحقیق برمبنای هدف تحقیق، از نوع کاربردی و بر مبنای روش، همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات روش میدانی بوده و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه استخراج می‌گردد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم و نهم در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 به تعداد به تعداد 430 نفر می‌باشد که تعداد نمونه به کمک جدول کرجسی و مورگان  200 نفر در نظر گرفته شد. جهت گردآوری اطلاعات از 3 ‌پرسشنامه سنجش تسلط مغزی (چهار ربع مغزی) HBDI ، آزمون تفکر ریاضی، سوالات عملکرد ریاضی استفاده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، جهت بررسی نرمال بودن داده­ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای تحلیل فرضیه­های تحقیق از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که بین ربع­های مغزی ندهرمان و مولفه­های تفکر ریاضی با عملکرد ریاضی در دانش­آموزان پایه هشتم و نهم در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و مستقیمی‌وجود دارد همچنین  با توجه به اطلاعات ورودی‌های مختلف این دو گروه از دانش‌آموزان پایه هشتم و نهم، رتبه‌بندی افراد مختلف بررسی شد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1402/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.