Makhdoomi M, Alinejadmofrad M, Dehghan Nayyeri M. Teacher-High School-Course Planning for Optimal Organizing of Teachers in Education (Case of Study: Raz and Jargalan County). jor 2023; 20 (4) :1-19
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2119-fa.html
مخدومی محمد، علی نژادمفرد محمد، دهقان نیری محمد. برنامهریزی دبیر-دبیرستان-درس به منظور سازماندهی بهینه دبیران آموزش و پرورش (مورد مطالعه: شهرستان راز و جرگلان). تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1402; 20 (4) :1-19
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2119-fa.html
گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده: (213 مشاهده)
فرآیندهای سالیانه سازماندهی دبیران آموزش و پرورش (تعیین محل خدمت و صدور ابلاغ برای دبیران)، همچنین تنظیم برنامه هفتگی ایشان توسط مدیران بهصورت دستی و مستقل از سایر دبیرستانها، دو چالش بسیار مهم، پرهزینه و زمانبر است. در این پژوهش مدلی مناسب برای مسایل تخصیص دبیران به دبیرستانهای یک شهرستان و دروس هر دبیرستان به دبیران آن ارایه میشود تا جدول زمانبندی بهینه حاصل از حل آن، دو چالش اشارهشده را مرتفع نماید. پس از گردآوری دادههای واقعی 101 دبیر و 21 دبیرستان دوره اول متوسطه شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی۱۳۹۹-۱۴۰۰، مدل بهصورت یک مساله برنامهریزی عددصحیح ارایه و سپس در نرمافزار گمز پیادهسازی و اجرا شده است. جدول زمانبندی بهینه حاصل، شامل برنامههای هفتگی با کیفیت مطلوب برای تمامی دبیرستانها است؛ بهعلاوه، دبیران شهرستان نیز به کمک آن میتوانند با توجه به امتیاز، شرایط و علاقه خود، دست به انتخاب آگاهانه دبیرستان-برنامه هفتگی بزنند. با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان همزمان با افزایش رضایتمندی دبیران و مدیران، و بهرهوری و کیفیت آموزشی، در هزینههای سازماندهی نیز بهطور چشمگیری صرفهجویی نمود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/2/24