دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، تهران
چکیده: (1371 مشاهده)
بهدلیل شیوع گسترده بیماری کوید-19، بسیاری از دانشگاههای برتر جهان تصمیم گرفتهاند که نیمسال آینده را به صورت مجازی برگزار کنند. در کشور ما هم، پیش بینی ها وضعیت قرمزی را برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا، نشان می دهد. با توجه به سکونت تعدادی زیادی از دانشجویان در این مناطق، برنامهریزی نیمسال آینده دانشگاه ها باید با تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی صورت پذیرد. طبق دستورالعمل های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نیمسال آینده باید به صورت دو شیوه شامل آموزش مجازی و آموزش حضوری به اجرا درآید. در آموزش حضوری با نیازمندیهای فضای آموزشی و کلاسها، دانشجویان به دو زیررسته (A) و (B) تقسیم می شود. دانشجویان هر رسته در هفته های متفاوتی در کلاس حضور خواهند یافت به گونه ای که اجرای پروتکل های بهداشتی در فضای آموزشی و کلاس ها امکانپذیر باشد. در این مقاله، برای تعیین تعداد دانشجویان و کلاسها برای هر دو زیررسته (A)و (B) در آموزش حضوری، یک مدل بهینه سازی ریاضی به صورت برنامهریزی غیرخطی با متغیرهای صحیح پیشنهاد می شود. در تابع هدف مدل، توزیع دانشجویان در فضای آموزشی و کلاس ها در نظر گرفته شده است به گونه ای که حداکثر پراکندگی ممکن، بهدلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا میسر گردد. در این مدل، محدودیت های ظرفیت کلاس و همچنین محدودیت هایی برای برگزاری کلاس در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه)، روزهای فرد (یکشنبه و سهشنبه) و روز چهارشنبه در نظر گرفته شده است. این مدل برای تخصیص کلاسها در دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، پیادهسازی شده و استفاده از آن نتایج رضایتبخشی برای تصمیم گیرندگان به همراه داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1400/2/28