دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت صنعتی، تهران ، Azara@modares.ac.ir
چکیده: (3291 مشاهده)
گسترش عملکرد کیفیت یک سیستم توسعه محصول و مدیریت کیفیت مشتری مدار برای دستیابی به حداکثر رضایت مشتری است. بهکارگیری گسترش عملکرد کیفیت مستلزم تعیین روابط بین خواسته های مشتری و نیازمندیهای فنی، و همچنین همبستگی بین نیازمندی های فنی است که توسط یک تیم بین وظیفه ای انجام می شود. چنین داده هایی ماهیت مبهم و فازی دارند و افراد قضاوت های متفاوتی درباره این روابط دارند. در این پژوهش برای مواجهه با ماهیت فازی در فرآیند طراحی محصول استفاده از یک روش تصمیم گیری گروهی فازی در گسترش عملکرد کیفیت پیشنهاد شده است. همچنین یک چارچوب ترکیبی از گسترش عملکرد کیفیت و برنامه ریزی فیزیکی خطی برای تعیین سطح برآورد بهینه هر یک از نیازمندی های فنی محصول و حداکثر کردن رضایت مشتری کل ارایه شده است. در نهایت، چارچوب ارایه شده برای یک محصول خاص در شرکت مجتمع صنعتی اسفراین که تولیدکننده قطعات سنگین فولادی می باشد، بهکار گرفته شده است. نتایج حاصل از حل مدل، سطح برآورد بهینه ی هر کدام از نیازمندی های فنی و همچنین میزان بودجه اختصاص یافته به هر کدام از آنها را نشان می دهد بهگونه ای که سطح رضایت مشتری از محصول تولید شده بر مبنای چهار خواسته ی مشتری در دامنه های ایده آل و مطلوب قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/11 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1399/1/10