دوره 19، شماره 2 - ( 2-1401 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 76-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Birjand Moshiri A, Pooya A, Naji Azimi Z. Designing an Integer Programming Model for Teaching Staffs of Universities Planning. jor 2022; 19 (2) :57-76
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1786-fa.html
بیرجندمشیری علی، پویا علیرضا، ناجی عظیمی زهرا. طراحی مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح برای برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزشی دانشگاه‌ها. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1401; 19 (2) :57-76

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1786-fa.html


گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، alirezapooya@um.ac.ir
چکیده:   (1749 مشاهده)
برنامه ­ریزی نیروی انسانی به سازمان کمک می‌کند تا از وضعیت نیروی انسانی خود، نیروهای مازاد، کمبود نیروی انسانی و یا در تعادل بودن آن‌ها در بخش‌های مختلف اطمینان حاصل کند. به‌طورمعمول، تقسیم کارکنان آموزشی در دانشگاه­ ها بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی و طبق چانه­ زنی­ های صورت گرفته انجام می ­شود. با توجه به عدم وجود برنامه­ ریزی مناسب، دانشگاه­ ها در بسیاری از موارد با مشکلاتی مانند عدم برآورد دقیق نیروی موردنیاز در بخش ­های مختلف، عدم تناسب بین تعداد نیروها و حجم فعالیت­ ها در قسمت­ های مختلف و عدم توانایی در برنامه­ ریزی مناسب ساعات اضافه­ کار کارکنان مواجه هستند. به همین منظور این تحقیق به ارایه مدلی ریاضی با استفاده از برنامه‌ریزی عدد صحیح برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی نیروی انسانی کارکنان آموزشی دانشگاه­ ها پرداخته است. برای طراحی مناسب ­تر مدل و همچنین اعتبارسنجی آن از دانشگاه فردوسی مشهد به­ عنوان موردمطالعه استفاده‌شده است. برای انجام تحقیق در ابتدا یک مدل­ اولیه ارایه شد؛ در ادامه برای حل مدل ارایه‌شده، پارامترهای مدل جمع ­آوری و درنهایت مدل طراحی‌شده با کمک نرم­ افزار گمز حل شد. پس از اعتبارسنجی نتایج، برنامه بهینه استفاده از کارکنان در سازمان موردمطالعه برای یک افق برنامه­ ریزی یک‌ساله ارایه‌شده است. بررسی خروجی­ های مدل، ضمن تأیید اعتبار مدل، نشان­ دهنده کیفیت مناسب آن بود.
 
متن کامل [PDF 1006 kb]   (781 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/7 | پذیرش: 1400/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.