نیک سیرت ملیحه. ارایه مدل و الگوریتم برای مساله زمانبندی ناوگان چندپایانه ای توسعه یافته با در نظر گرفتن محدودیت های توازن تعداد ناوگان. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1399; 17 (4) :23-40
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1774-fa.html
گروه علوم کامپیوتر، دانشکده مهندسی صنایع و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
چکیده: (1876 مشاهده)
هدف مساله زمانبندی ناوگان چندپایانه ای (MDVSP) انجام سفرهای برنامه ریزی شده با استفاده بهینه از منابع موجود میباشد. این مساله در مدیریت سیستم حمل ونقلی بسیار با اهمیت است. یکی از راهکارهای مفید برای مدیریت بهتر چنین سیستمی در نظر گرفتن محدودیت های شرایط واقعی مساله است. یکی از محدودیت هایی که در کاربردهای واقعی مساله MDVSP دیده می شود، محدودیت متوازن سازی پایانه ها می باشد. به منظور متوازن سازی تعداد ناوگان عزیمت شده از هر پایانه و همچنین تعداد رانندگان تخصیصیافته به هر پایانه، در این مقاله محدودیت جدیدی پیشنهاد شده است. این نرمالسازی از تجمع بیش از حد ناوگان در یک یا چند پایانه و ترافیک ناشی از آن جلوگیری کرده و باعث توازن منابع بین پایانه ها می شود. با افزودن این محدودیت به مدل مساله، یک مدل گسترش یافته برای مساله MDVSP پیشنهاد شده است که در آن محدودیت متوازن سازی به صورت یک محدودیت نرم مدل سازی شده است. با توجه به اینکه در کاربردهای واقعی این مساله با نمونه های بزرگ-مقیاس مواجه هستیم، برای حل مساله با در نظر گرفتن محدودیت جدید، از رویکرد تجزیه به همراه ایده های مزایده-محور استفاده شده است. برای ارزیابی مدل و روش حل ارایه شده از نرم افزار CPLEX به منظور مقایسه نتایج استفاده شده است. نتایج محاسباتی نشان می دهد که رویکرد پیشنهادی می تواند در زمان مطلوب مساله موردنظر را با دقت مناسب حل کرده و همزمان محدودیت مورد نظر را برآورده سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/12 | پذیرش: 1398/12/29