دوره 17، شماره 4 - ( 10-1399 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 40-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niksirat M. Development of Model and Algorithm for Depot Balancing Multi-Depot Vehicle Scheduling Problem Considering Depot Balancing. jor 2020; 17 (4) :23-40
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1774-fa.html
نیک سیرت ملیحه. ارایه مدل و الگوریتم برای مساله زمان‌بندی ناوگان چندپایانه ای توسعه یافته با در نظر گرفتن محدودیت های توازن تعداد ناوگان. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1399; 17 (4) :23-40

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1774-fa.html


گروه علوم کامپیوتر، دانشکده مهندسی صنایع و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند
چکیده:   (1800 مشاهده)
هدف مساله زمان‌بندی ناوگان چندپایانه ­ای (MDVSP) انجام سفرهای برنامه­ ریزی شده با استفاده بهینه از منابع موجود می‌باشد. این مساله در مدیریت سیستم حمل­ ونقلی بسیار با اهمیت است. یکی از راهکارهای مفید برای مدیریت بهتر چنین سیستمی در نظر گرفتن محدودیت­ های شرایط واقعی مساله است. یکی از محدودیت­ هایی که در کاربردهای واقعی مساله MDVSP دیده می شود، محدودیت­ متوازن­ سازی پایانه ­ها می ­باشد. به منظور متوازن­ سازی تعداد ناوگان عزیمت شده از هر پایانه و همچنین تعداد رانندگان تخصیص‌یافته به هر پایانه، در این مقاله محدودیت جدیدی پیشنهاد شده است. این نرمال‌سازی از تجمع بیش از حد ناوگان در یک یا چند پایانه و ترافیک ناشی از آن جلوگیری کرده و باعث توازن منابع بین پایانه­ ها می­ شود. با افزودن این محدودیت به مدل مساله، یک مدل گسترش­­ یافته برای مساله MDVSP پیشنهاد شده است که در آن محدودیت متوازن­ سازی به صورت یک محدودیت نرم مدل­ سازی شده است. با توجه به این‌که در کاربردهای واقعی این مساله با نمونه­ های بزرگ-مقیاس مواجه هستیم، برای حل مساله با در نظر گرفتن محدودیت جدید، از رویکرد تجزیه به همراه ایده­ های مزایده-محور استفاده شده است.  برای ارزیابی مدل و روش حل ارایه شده از نرم افزار CPLEX به منظور مقایسه نتایج استفاده شده است. نتایج محاسباتی نشان می ­دهد که رویکرد پیشنهادی می­ تواند در زمان مطلوب مساله موردنظر را با دقت مناسب حل کرده و همزمان محدودیت مورد نظر را برآورده سازد.
متن کامل [PDF 895 kb]   (577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/12 | پذیرش: 1398/12/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.