دوره 15، شماره 3 - ( 8-1397 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 66-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M M, Shirouyehzad H, Hosseinzadeh Lotfi F, Najafi E. Proposing a New Mathematical Model for Planning of University Course Timetabling based on Quality of Lesson Presentation . Journal of Operational Research and Its Applications. 2018; 15 (3) :45-66
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1528-fa.html
توکلی محمد مهدی، شیرویه‌زاد هادی، حسین‌زاده لطفی فرهاد، نجفی اسماعیل. ارایه یک مدل ریاضی جدید جهت برنامه ریزی جدول زمان بندی دروس دانشگاهی بر اساس کیفیت ارایه دروس. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن . 1397; 15 (3) :66-45

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1528-fa.html


گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (2022 مشاهده)
مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی یکی از مسایل پیچیده میباشد که معمولا دانشگاهها در طول سال با آن مواجه هستند. فرآیند برنامه‌‌ریزی در گذشته به صورت دستی انجام میشد که بسیار زمانبر بوده؛ اما با گذشت زمان پژوهشگران زیادی موفق شدند به مدل‌‌سازی مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی بپردازند و ضمن درنظر گرفتن محدودیتهای برنامهریزی، با استفاده از روشهای مختلف به جوابهای مورد قبول دست پیدا کنند؛ اما با این حال به دلیل پیچیدگی مدل، بسیاری از محدودیتها در مدلها درنظر گرفته نشده است. با توجه به اهمیت برنامهریزی جدول زمانبندی دروس دانشگاهی، در این پژوهش به ارایه مدل ریاضی جهت انجام زمانبندی دروس دانشگاهی پرداخته شده است و سعی شده است مدل ارایه شده ضمن درنظر گرفتن محدودیتهای رایج در مدلهای زمانبندی دروس دانشگاهی، عناصر کیفیت برنامهریزی آموزشی را نیز درنظر بگیرد. بدین منظور در مدل ارایه شده محدودیتهایی همچون زمان مشاوره اساتید به دانشجویان، کیفیت تدریس اساتید و برنامهریزی برای دروس پیشنیاز و پس نیاز درنظر گرفته شده است. در ادامه نیز جهت بررسی قابلیت اجرایی مدل ارایه شده، یک مثال عددی طرح و یک بار بدون درنظر گرفتن محدودیتها و اهداف کیفیت ارایه دروس حل گردید و یکبار نیز مدل با استفاده از درنظر گرفتن محدودیتها و اهداف کیفیت ارایه دروس حل گردید. در انتها جهت ارزیابی نتایج، چهار شاخص تعیین شد و نتایج حل با دو مدل مقایسه گردید، که نتایج نشان میداد با درنظر گرفتن محدودیتها و اهداف کیفیت، زمان ارایه دروس و حضور اساتید برای مشاوره بهبود پیدا کرده است.
متن کامل [PDF 1109 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/18 | پذیرش: 1397/5/6 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.