دوره 13، شماره 2 - ( 5-1395 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Design a Discriminative Learning Model to Improve Bus Routes of Bus Transit Network. Journal of Operational Research and Its Applications. 2016; 13 (2) :1-18
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1307-fa.html
جهانشاهی محسن، قلی‏ پور مجید، ابرازی روزبه، الماسی مهرداد. طراحی یک مدل یادگیری تمیزدهنده جهت بهبود مسیرهای اتوبوس در شبکه‌ی حمل و نقل بهینه. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن . 1395; 13 (2) :18-1

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1307-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، قزوین
چکیده:   (3629 مشاهده)

طراحی شبکه‌ی حمل و نقل اتوبوس (BTN) یکی از مهم‌ترین مباحث در مدیریت شهری است. پارامترهای تاثیر گذار زیادی در این طراحی، موثر می‌باشند. پارامترهایی که در مجموع منجر به برآورده شدن مجموعه‌ای از اهداف مدیریت شهری می‌شود. بهبود دسترسی پذیری شهروندان، پوشش مساحت بیش‌تری از سطح شهر، کاهش زمان انتظار و هزینه و همچنین کاستن از تعداد  تعویض خطوط اتوبوس برای رسیدن به مقصد یک مسافر، از جمله‌ی این اهداف است. طراحی یک BTN یک مساله‌‌‌ی NP-hard می‌باشد و بنابراین رسیدن به یک پاسخ بهینه در طراحی‌های با ابعاد بالا کاری دشوار است. راه‏حل معمول در طراحی یک BTN  به این صورت می‌باشد: کاهش فضای جستجوی ممکن در ابتدا و سپس ساخت شبکه بر اساس اولویت‌های مدیریت شهری. در این مقاله یک روش جدید برای ارتقای طراحی یک BTN ارایه می‌شود که مبتنی بر یادگیری آماری می‌باشد. این مدل به کمک روش‌های یادگیری آماری و ترکیب آن‌ها با یکدیگر تولید می‌شود. در این تحقیق دانش متخصصان انسانی از شبکه‌ی BTN فعلی استخراج می‌شود، سپس این دانش برای کوچک کردن فضای جستجویِ طراحی یک BTN به محدوده‌ای کوچک از معابر به کار گرفته می‌شود. این معابر ویژگی‌های لازم برای شرکت در BTN را دارند و می‌توانند برای مساله‌‌ی طراحی شبکه‌ی اتوبوس‌رانی BTNDP یا توسعه‌ی BTN فعلی به کار گرفته شوند. در این مقاله از Naïve Bayesian و دو روش دیگر رگرسیون پایه و ورژن ترکیبی آن‌ها برای تولید مدل خود بهره گرفته شده است. ارزیابی مدل تولیدی بر اساس دقت، False positive و True positive صورت می‌گیرد. مقادیر به دست آمده از این معیارها قابل اعتماد بودن روش پیشنهادی را تصدیق می‌کند. دیتاست مورد استفاده در این مقاله، شامل اطلاعات شبکه‌ی اتوبوس رانی شهر تهران می‌باشد.

متن کامل [PDF 428 kb]   (1037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/25 | پذیرش: 1395/5/25 | انتشار: 1395/5/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.