این پژوهش در تلاش است تا با ارایه چارچوبی منسجم و قابل اطمینان، به گردآوری و رتبهبندی معیارها و زیرمعیارهای مناسب جهت انتخاب یک تامینکننده خدمات لجستیک از میان گزینههای موجود دست یابد. در این رویکرد، از تلفیق تکنیکهای توسعه عملکرد کیفیت، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تئوری فازی برای این رتبهبندی بهره برده شده است. در ابتدا با توجه به رتبهبندی واحدهای سازمان، توسط تیم مدیریت، از لحاظ میزان تاثیرپذیری آنها از یک تامینکننده خدمات لجستیک و اینکه این نظرات بهصورت کیفی و زبانی میباشد، جهت تبدیل متغیرهای زبانی به متغیرهای قطعی از تکنیک تحلیل فرآیند سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. سپس، معیارها و زیرمعیارهای کلی اثرگذار بر این امر، از ادبیات تحقیق و همچنین با مشاوره با خبرگان صنعت و دانشگاه اخذ شد. پس از آن نیز، با نظرخواهی از تیم تصمیم، نیازهای آنها از یک تامینکننده خدمات لجستیک در حیطه معیارهای گردآوری شده اخذ گردید. در نهایت، جهت فعالسازی صدای مشتری (ترجمه نیازهای واحدهای سازمان، از یک تامینکننده خدمات لجستیک، به زیرمعیارهای ارزیابی)، از مفهوم خانه کیفیت که یکی از بخشهای تکنیک توسعه عملکرد کیفیت میباشد استفاده شده است. شایان ذکر است در این تحقیق، نهایتاً هفت معیار و هجده زیرمعیار گردآوری، ارزیابی و رتبهبندی شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |