چکیده: (5165 مشاهده)
یکی از مسایل مهم در مکان یابی محور، مساله ی مکان یابی نقاط انتقال به عنوان نقاط جمع آوری مشتریان می یاشد که به سرویس هایی از یک تسهیل نیازمند است. برای مثال، تقاضا برای خدمات اورژانسی به وسیله ی بیماران در مجموعه ای از نقاط تقاضا به وجود می آید که به خدمات یک تسهیل (نظیر بیمارستان) نیازمند است. مصدومین به محل چرخ بال (نقاط انتقال) با یک سرعت معمولی منتقل و از آنجا با یک سرعت بالاتر به تسهیل منتقل می شوند. در این مقاله، یک مدل جدید برنامه ریزی عددصحیح مختلط برای مساله ی مکان یابی چند تسهیل و چند نقطه ی انتقال با فرض محدودیت در ظرفیت تسهیلات ارایه شده است. هدف مدل کمینه سازی زمان کل ارسال مصدومین در زنجیره امداد و جریمه برای عدم ارسال آن هاست. قابلیت انتقال هر مشتری به طور مستقیم و یا با استفاده از نقاط انتقال به تسهیل در مدل درنظر گرفته شده است. برای نشان دادن کارایی مدل پیشنهادی در عمل، مطالعه ی موردی از منطقه ی 4 کلان شهر تهران اجرا شده است. نتایج، نشان از کارایی و سودمندی مدل پیشنهادی برای مسایل تصمیم گیری واقعی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/4/10 | پذیرش: 1394/4/10 | انتشار: 1394/4/10