دوره 19، شماره 3 - ( 6-1401 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 44-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakouri G, Nasseri S H, Paydar M M. Fuzzy Mathematical Programming Approach for Transportation Problem with Flexible Constraints. jor 2022; 19 (3) :29-44
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2101-fa.html
شکوری گوهر، ناصری سید هادی، پایدار محمد مهدی. یک رویکرد برنامه‌ریزی ریاضی فازی برای مساله حمل و نقل با قیود فازی انعطاف‌پذیر. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن 1401; 19 (3) :44-29

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2101-fa.html


دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه مازندران، مازندران، بابلسر
چکیده:   (202 مشاهده)
هزینه ‏های حمل و نقل امروزه به عنوان یکی از مهم‏ ترین هزینه‏ های موثر در قیمت تمام‌شده کالا و قیمت نهایی مصرف برای مشتری به ویژه در مدیریت زنجیرهتامین محسوب می ‏گردد. از این رو تمرکز بر هزینه‏ های حمل و نقل به سبب کاهش قیمت تمام‌شده، و به تبع آن بالا بردن رضایت مشتری و افزایش جایگاه صنعت مورد نظر در میان رقبا امری ضروری است. با توجه به این‌که منابع در دسترس (ظرفیت مراکز عرضه) عموماً به شکل حداقل ظرفیت موجود در مدل درنظر گرفته می‏ شود، برای حل چنین مدل‏ هایی، ابتدا محدودیت عرضه فازی را به صورت قطعی تبدیل کرده و سپس با به‌کارگیری روش های حل موجود، مساله قطعی حل شود که متاسفانه سازگاری مناسبی با ماهیت عدم قطعیت در تصمیم‌گیری ندارد. بنابراین در این مقاله جهت سازگاری با شرایط واقعی، محدودیت عرضه در مدل حمل و نقل به صورت فازی انعطاف‏ پذیر مورد مطالعه قرار می‏ گیرد. برای این منظور، یک رویکرد برنامه‌ریزی ریاضی فازی برای مساله حمل و نقل با قیود فازی انعطاف‏ پذیر ارایه می‌شود تا جواب با بیشترین رضایت‌مندی را به‌دست ‏آورد. در نهایت، یک مثال عددی برای مدل پیشنهادی و روش حل ارایه‌شده مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
 
متن کامل [PDF 904 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/3 | پذیرش: 1400/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.