دوره 21، شماره 3 - ( 7-1403 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 46-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
چکیده:   (276 مشاهده)
مدیریت زنجیره تامین، یکی از اجزای اصلی استراتژی‌های رقابتی برای افزایش بهره‌وری و سوددهی سازمانی است. در اقتصاد امروز، رقابت از عملکرد شرکت‌های منفرد به سمت عملکرد زنجیره تامین تغییر جهت داده است. همین موضوع باعث شده تولیدکنندگان در انتخاب تامین کنندگان، عوامل متعددی را مورد بررسی قرار دهند. پژوهش‌های متنوعی با استفاده از مدل‌های ریاضی و یا نظر خبرگان سازمان‌ها این موضوع را بررسی کرده‌اند. در این تحقیق معیارهای ارزیابی تامین‌کنندگان لارج (رویکردهای ناب، چابک، انعطاف پذیر و سبز) از مرور ادبیات استخراج‌شده؛ با مصاحبه خبرگان، معیارهایی که درصنعت مورد بررسی وجود دارد شناسایی‌شده و پرسشنامه ­ای با گزینههای توصیفی، بر اساس معیارها طراحی گردید. این پژوهش در پی توسعه مدل انتخاب تامین­ کنندگان در مدیریت زنجیره تامین لارج با تاکید بر بعد فرهنگی و رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها است. با این روش هر واحد تصمیم گیرنده می‌تواند وزن‌های ورودی و خروجی را به گونه‌ای انتخاب کند که کارایی آن واحد به حداکثر برسد. در ادامه پس از تعیین معیارها و تامین‌کنندگان عمده توسط کارشناسان صنعت، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز توسط کارشناسان خبره تکمیل گردید. سپس با روش فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP) وزن معیارها و گزینه‌ها محاسبه شد و با کمک روش تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)، کارایی نسبی تامین‌کنندگان محاسبه و در آخر با استفاده از روش شباهت به راه حل ایدهآل، تامین کنندگان عمده شرکت رتبه‌بندی گردید.
 
متن کامل [PDF 842 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/14 | پذیرش: 1403/6/8 | انتشار: 1403/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.