دوره 22، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 147-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezan Ghanbari S, Afshar-Nadjafi B, Sabzehparvar M. Designing a Train Scheduling Model using Robust Optimization and Data Envelopment Analysis Approach. jor 2025; 22 (1) :125-147
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2219-fa.html
رمضان قنبری شیرین، افشارنجفی بهروز، سبزه برور مجید. طراحی مدل زمان­ بندی قطار با استفاده از بهینه ­سازی استوار و رویکرد تحلیل پوششی داده­ ها. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (1) :125-147

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2219-fa.html


گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، Behrouz.afshar@alum.sharif.edu
چکیده:   (793 مشاهده)

امروزه با پیشرفت سریع سیستم ­های حمل ­ونقل ریلی، تقاضای مسافر و احتمال رخداد ریسک­ ها در این صنعت افزایش یافته است. این شرایط منجر به عدم­ قطعیت در تقاضای مسافر و ایجاد اثرات نامطلوب در نتیجه رخداد ریسک­ ها شده و برنامه‌ریزی دقیق را با مشکل مواجه می­ کند. از این‌رو، به ­منظور مقابله با عدم ­قطعیت و کاهش اثرات منفی، بهینه­ سازی استوار مساله زمان­ بندی قطار در حضور ریسک­ ها ضروری به ­نظر می­ رسد. در این مطالعه، یک مدل برنامه­ ریزی عدد صحیح مختلط دو مرحله ­ای پیشنهاد می­ شود. در مرحله اول، هدف از مساله اسمی کمینه­ سازی زمان کل سفر قطار می­ باشد. در مرحله دوم، به­ منظور کمینه­ سازی تقاضای برآورده­ نشده مسافران یک مدل بهینه­ سازی استوار توسعه داده می­ شود. همچنین، برای حضور ریسک­ های اولیه و ثانویه در هر دو مرحله، برنامه­ ریزی صورت می­ گیرد. سپس، به­ منظور تایید اثربخشی و مقایسه مدل­ های پیشنهادی رویکرد حل تحلیل پوششی داده­ ها به‌کار گرفته شده و یک مثال کاربردی ارایه می­ گردد. نتایج نشان می­ دهد در شرایط عدم­ قطعیت، با افزایش ناچیز در زمان سفر قطار و همچنین تعداد توقف­ های قطار در مساله اسمی، راه­ حل­ های استوار می­ توانند تقاضای برآورده نشده مسافران را به­ طور چشم­گیر و موثری کاهش دهند. علاوه بر این، مشخص می­ شود که ریسک ثانویه نقش مهمی در انتخاب اقدامات پاسخ اولیه بازی می­ کند.

متن کامل [PDF 1049 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/4/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.