دوره 18، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 71-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghiyasi M, Ghesmati Tabrizi G, Naderi S. Resources Reallocation of Sections of Imam Reza Hospital Based on Their Performance Using Data Envelopment Analysis. jor 2021; 18 (1) :57-71
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1637-fa.html
غیاثی مجتبی، قسمتی تبریزی غزاله، نادری شیما. بازتخصیص منابع بخش‌های مختلف بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بر مبنای عملکرد آن‌ها با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1400; 18 (1) :57-71

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1637-fa.html


دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
چکیده:   (1581 مشاهده)
بیمارستان­ ها مهم‌ترین واحدهای مصرف‌کننده­ منابع در بخش بهداشت و درمان می ­باشند لذا توجه به کارایی بخش­ های آن از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی و ارزیابی نحوه استفاده از منابع بخش ­های بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با استفاده از مفهوم کارایی بوده تا چگونگی استفاده از منابع در جهت بهبود فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه از نوع پژوهش ­های کاربردی است که برای نخسین بار به روش مقطعی در سال 1395 در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام پذیرفت. شایان ذکر است بر اساس آخرین بررسی نویسندگان، مقاله حاضر اولین مقاله از مدل‌های تخصیص و تخصیص مجدد در حوزه ببیمارستانی در ایران می‌باشد. ابتدا شاخص ­های ورودی و خروجی بیمارستانی را شناسایی کردیم و در مرحله بعد به اندازه‌گیری کارایی و واکاوی تخصیص منابع پرداختیم. مدل­ های مورد استفاده از نوع برنامه‌ریزی خطی بوده و برای حل آن­ها از نرم افزار لینگو نسخه 14.0 استفاده گردید. تعداد پزشکان، پرستاران و تخت فعال به عنوان شاخص ورودی و درصد اشغال تخت و تعداد بیماران بستری به عنوان شاخص خروجی در نظر گرفته شدند. نتایج اولیه آنالیز تخصیص نشان داد که امکان باز تخصیص منابع در راستای افزایش کارایی وجود دارد. باز تخصیص منابع، به طور متوسط امکان افزایش36 درصد کارایی برای بخش ­های مختلف را فراهم می‌سازد. تخصیص بهینه منابع از فاکتورهای کلیدی جهت بهبود عملکرد بخش­ های بیمارستانی است با توجه به تاثیر مستقیم در کیفیت خدمت‌رسانی می‌بایست به‌طور جدی مورد توجه مدیران حوزه سلامت قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1146 kb]   (789 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/23 | پذیرش: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.