Ziaee M, Rostamy Malkhalifeh M, Allahviranloo T. Evaluation of Game-Based Teaching Methods With an Emphasis on Emotional Creativity Criteria in Mathematics Lessons Using Data Envelopment Analysis. jor 2025; 22 (3) :123-140
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2278-fa.html
ضیائی محدثه، رستمی مال خلیفه محسن، الهویرنلو توفیق. ارزیابی روشهای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر معیارهای خلاقیت هیجانی در درس ریاضی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (3) :123-140
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2278-fa.html
گروه ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، mohsen_rostamy@yahoo.com
چکیده: (12 مشاهده)
تحلیل پوششی دادهها (DEA)یک روش ریاضی قدرتمند برای ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تصمیمگیرنده است که میتواند در ارزیابی روشهای آموزشی بازیمحور نیز مورد استفاده قرار گیرد. این تکنیک با توانایی در نظر گرفتن چندین شاخص به طور همزمان، امکان مقایسه جامع و عینی بین روشهای مختلف آموزشی را فراهم میکند. در این پژوهش، از مدل تحلیل پوششی دادههای بدون ورودی برای ارزیابی کارایی روشهای آموزشی بازیمحور با تاکید بر شاخصهای خلاقیت هیجانی استفاده شده است. این مدل بهعنوان یک ابزار تحلیلی، امکان ارزیابی عملکرد را بدون نیاز به در نظر گرفتن ورودیهای مستقیم فراهم میکند و در مواردی مانند ارزیابی عملکرد دانشآموزان در امتحانات یا تحلیل قدرت اقتصادی کشورها که ورودیهای مشخصی وجود ندارد، کاربرد دارد. در این مطالعه، ۱۵۰ دانشآموز از مدارس قم به ده گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند و هر گروه با استفاده از بازیهای آموزشی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند. با بهکارگیری مدل DEA بدون ورودی و کدنویسی در نرمافزار GAMS، کارایی گروهها قبل و بعد از انجام بازیها تحلیل شد. نتایج نشان داد که پنج بازی تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد دانشآموزان داشتند، در حالی که یک بازی تاثیر قابلتوجهی نداشت و چهار بازی دیگر تاثیر منفی بر عملکرد دانشآموزان گذاشتند. این یافتهها نشان میدهد که انتخاب مناسب بازیهای آموزشی میتواند به طور قابلتوجهی بر بهبود عملکرد دانشآموزان تاثیر بگذارد. با این حال، از آنجا که ممکن است عوامل دیگری در حین آموزش بر این نتایج تاثیر گذاشته باشند، بررسی دقیقتر دلایل این تفاوتها پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/12/28