صالح دهباری ، علیرضا پورروستا ، مهدی نادری بنی ، احسان قبادیان ، رضا توکلی مقدم . مسیریابی وسایل حمل و نقل چندهدفه با زمان سرویس احتمالی و تقاضای فازی تحت محدودیتهای پنجره زمانی . تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1391; 9 (4)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-512-fa.html
چکیده: (25179 مشاهده)
حمل و نقل در سیستمهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی از جایگاه مهمی برخوردار است و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی (GNP) هر کشوری را به خود اختصاص میدهد. به همین جهت محققان نسبت به بهبود مسیرها و حذف سفرهای غیرضروری و یا ایجاد مسیرهای کوتاه جایگزین، اقدام نمودهاند. از طرف دیگر توزیع فیزیکی محصولات یکی از کلیدیترین فعالیتهای شرکتهای تولیدی میباشد، زیرا به طور متوسط بیش از 20% قیمت تمام شده محصولات، صرف توزیع فیزیکی آنها میشود. بهبود سیستم توزیع فیزیکی، علاوه بر کاهش هزینه، موجب ارتقاء بهرهوری نیز خواهد شد. مساله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) در صدد بهینه کردن سیستم توزیع محصولات بوده به گونهای که هزینههای توزیع و سایر اهداف مورد نظر سازمان بهینه گردد. در این مقاله مساله چندهدفه مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن تقاضای فازی مشتریان و محدودیتهای پنجره زمانی بمنظور کمینه کردن هزینه و سوخت مصرفی حمل و نقل مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور حل راحت و سریع مدل ارایه شده هزینهای بر مقدار تجاوز از پنجره زمانی برای هر وسیله نقلیه در تابع هدف اول در نظر گرفته شده است. به دلیل پیچیدگی مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل از الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه رقابت استعماری جهت یافتن جوابهای پارتو استفاده شده است و عملکرد آن در مقایسه با الگوریتمهای شناخته شده NSGA-II وPAES نیز ثابت شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/12/7 | انتشار: 1391/11/27