حسنعلی آقاجانی ، مهدی ملکی . ارایه چهارچوبی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با استفاده ترکیبی از رویکرد کارت امتیازی متوازن و فرآیند سلسله مراتبی تحلیلی. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1391; 9 (3)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-463-fa.html
، aghajani@umz.ac.ir
چکیده: (10139 مشاهده)
اغلب سازمانها به دنبال ارزیابی وضعیت فعلی خود ودر پیش گرفتن تمهیداتی برای بهبود آن شرایط در آینده میباشند. از این رو ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در مدیریت نوین تلقی میشود. عموماً ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یک عنصر ضروری و اساسی در برنامهریزی، کنترل و تصمیمگیری اثربخش به شمار میرود. ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین، بازخورد و اطلاعاتی را برای مدیران در رابطه با فعالیتهای زنجیره تأمین از حیث برآورده کردن انتظارات مشتریان و میزان تحقق اهداف استراتژیک فراهم مینماید. در تحقیق حاضر، جامعه آماری، مدیران ارشد و میانی شرکت پویا بودهاند که تعداد 28 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب، و از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و فرآیند سلسله مراتبی تحلیلی به منظور ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین استفاده شده است و سعی گردیده تا معیارهای فرعی هر کدام از چهار بعد کارت امتیازی متوازن در سه سطح مدیریتی مورد مطالعه، بومیسازی شوند. یافتههای تحقیق نشان دادهاند که به منظور ارزیابی عملکرد سیستم زنجیره تأمین در شرکت پویا، به ترتیب سطوح استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی در اولویتهای اول تا سوم قرار دارند. و از نظر چهار بعد ارزیابی کارت امتیازی متوازن، بعد مشتری مهمترین معیار ارزیابی سیستم بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/8/7 | انتشار: 1391/7/24