محمد طالقانی ، کامبیز شاهرودی ، فرزانه صانعی . مقایسه تطبیقی AHP و AHP فازی در رتبهبندی ترجیحات خرید (مورد مطالعه: صنعت لوازم خانگی). تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1391; 9 (1)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-368-fa.html
چکیده: (24987 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف مقایسهی تطبیقی روش AHP و AHP فازی، در ارزیابی باورهای مصرفکنندگان و اولویتبندی معیارهای مژثر بر انتخاب یک برند یخچال خانگی پیشنهاد و اجرا شده است. پرسشهایی که در این مطالعه به آنها پاسخ داده خواهد شد عبارتند از اینکه مشتریان چه معیارهایی برای خرید لوازم خانگی در نظر میگیرند؟ این معیارها از چه اولویتبندی نزد مشتریان برخوردارند؟ آیا مشتریان بین معیارهای کیفی و کمّی در انتخاب برند موردنظر تفاوت قایل هستند؟ آیا تصمیمگیری بر اساس معیارهای قطعی، تفاوت معنیداری با معیارهای فازی دارد؟ در این پژوهش دادههای خام با سه روش AHP کلاسیک دو سطحی و AHP فازی دوسطحی و سهسطحی، توسط نرمافزار expert choice تحلیل شد و در هر حالت، رتبههای متفاوتی برای برندها حاصل شد. در نهایت رتبههای حاصل از این سه روش با فراوانی واقعی فروش مقایسه شد. در بین این سه روش، شبیهترین رتبهها در رتبهبندی به روش AHP فازی با دو سطح معیار مشاهده شد و روشهای AHP فازی با یک سطح معیار و AHPکلاسیک با یک سطح معیار به ترتیب در مرتبههای بعدی واقع شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/2/11 | انتشار: 1391/1/27