چکیده: (10464 مشاهده)
فروشنده از m> یکی از کاربردی ترین مسایل بهینه سازی ترکیباتی مساله چندین فروشنده دوره گرد است که در آن، 1
مشتری به آن باز می گردند، به n>m یک نقطه مشترک به نام انبار شروع به حرکت م یکنند و بعد از ملاقات کردن
طوری که هر مشتری تنها یک بار به وسیله یک فروشنده مورد ملاقات قرار م یگیرد. هدف در این مساله کمینه کردن مسیر
کلی پیموده شده توسط همه فروشنده های دوره گرد است. در این مقاله، یک روش اصلاحی الگوریتم نمونه مورچگان
برای این مساله به کار گرفته می شود که در ضریب تشویق بهترین مسیر با الگوریتم معمولی نمونه مورچگان تفاوت دارد.
این ضریب سبب می شود که الگوریتم دارای قدرت بیشتری برای فرار از نقاط بهینه محلی شود و بتواند به جواب های با
کیفیت تری دست یابد. نتایج محاسباتی روی مثال های استاندارد به وضوح کارایی الگوریتم جدید را نسبت به الگوریتم های
دیگر فراابتکاری نشان می دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/10/6 | انتشار: 1390/9/24