Nemati A, Mehravaran M. A Multi-Period, Multi-Season Mathematical Model for Resilient Distribution Network Planning (A Case Study of Automobile Part-Making Industry). jor 2025; 22 (3) :141-159
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2277-fa.html
نعمتی آرش، مهرآوران مینا. یک مدل ریاضی چند دورهای چند فصلی برای برنامهریزی شبکه توزیع فصلی تابآور: یک مثال موردی در صنعت قطعات خودرو. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (3) :141-159
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2277-fa.html
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران، بابل-خیابان شریعتی ، r.nemati@nit.ac.ir
چکیده: (16 مشاهده)
تغییرات پارامترهای زنجیره تامین مانند تقاضا، تامین و حملونقل در طول بازه های زمانی کوچک در یک سال به دلیل تغییرات شرایط آبوهوایی، آغاز سال نو، شروع سال تحصیلی، شروع فصل مسافرت، اعیاد مذهبی و مناسبتهای ملی می تواند موجب کاهش کارایی و سطح پاسخگویی زنجیره تامین شود. اگرچه فصلی بودن تقاضا، تولید و تامین در برنامهریزی زنجیره تامین فصلی مورد توجه قرار گرفته است اما فصلی بودن حملونقل مغفول مانده است. این مقاله بر روی مساله برنامهریزی شبکه توزیع کالا در حالت فصلی بودن همزمان تقاضا و حملونقل متمرکز شده و در این ارتباط یک مدل ریاضی خطی مختلط عدد صحیح چند دورهای چند فصلی با در نظر گرفتن فصل های نامشابه ارایه نموده است. علاوه براین، نگهداشت موجودی مازاد فصلی در مشتریان به عنوان یک سیاست تابآوری در مدل ریاضی فرمولهشده است. مدل ارایهشده در یک مطالعه موردی از شبکه توزیع قطعات خودرو در ایران با استفاده از CPLEX حلشده است. نتایج نشان دهنده لزوم ترخیص موقت یکی از توزیعکنندگان در طول یکی از فصل های حملونقل و همچنین تقریبا دو برابر بودن هزینه های خرید و حملونقل فصلی در حالت تاب آور بودن در مقایسه با حالت غیرتابآور است. تحلیل های کمی و توصیه های مدیریتی متعددی نیز ارایه شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/26 | پذیرش: 1404/5/6