گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (203 مشاهده)
امروزه پاندمی و شرایط مهار آن به عنوان یک بحران سلامت در دنیا قابل توجه میباشد. اما با توجه به روشهای پیشگیری و مدیریت عوامل مؤثر در انتقال آن، میتوان از ابتلا به آن از طریق رعایت فاصلهگذاری ایمن، جلوگیری کرد. از سوی دیگر در هر سازمانی توجه به موضوع رضایتمندی برای بقا و پایداری آن مرکز، امری غیرقابل انکار است و موفقیت و سودآوری هر مرکز درمانی درگرو رضایت مراجعهکنندگان آن واحد میباشد. هدف این پژوهش کسب رضایت بیماران، کاهش زمان انتظار ملاقات با پزشک، سودآوری برای مراکز درمانی و کاهش مراجعه کننده (بیمار) ازدست رفته است. سیستم ارایهشده در این پژوهش، سیستم اولویتبندی فازی میباشد که اولویت ویزیت هر بیمار بر اساس معیارهای فازی برآورده شده و بیمار با اولویت بالاتر سریعتر خدمات مورد نظرش را دریافت خواهد کرد. امروزه مراجعهکنندگان به مراکز درمانی از لحاظ کسب درآمد برای کلینیک ارزش یکسانی ندارند. از طرفی به دلیل محدودیت منابع و زمان، بیماران با ارزش بالاتر باید شناسایی و با اولویتبندی بتوان رضایت هرچه بیشتر آنها را به ارمغان آورد. طبق تحقیقاتی که به عمل آمد ویژگیهای فردی بیماران کمتر مورد توجه محققین بوده است. نوآوری در این پژوهش زمان انتظار برای ویزیت در نظر گرفتهشده و به دنبال کاهش این زمان برای مراجعین میباشد. مدل اولویتبندی فازی مورد تحقیق در این پژوهش شامل دو مرحله میباشد. در مرحله اول برای محاسبه اولویت اولیه، ابتدا 11 متغیر ورودی بدون در نظر گرفتن زمان انتظار تا ویزیت اولیه اقدام گردید. سپس با درنظر گرفتن زمان انتظار برای ویزیت بیمار به علت رعایت شرط انصاف و افزایش رضایت بیماران، اولویت اولیهای که درمرحله قبل بدست آمد با این زمان مذکور ادغام و اولویت نهایی حاصل گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/10 | پذیرش: 1403/6/8 | انتشار: 1403/7/1