Hasanpour Jesri Z S, Hassannayebi E, Abolghasemian M. Optimization Models for Vehicle Routing Problems with Simultaneous Delivery and Pickup under Time Window Constraints. jor 2024; 21 (2) :35-55
URL:
http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2220-fa.html
حسن پور جسری زهراسادات، حسن نایبی عرفان، ابوالقاسمیان میلاد. توسعه مدل بهینه مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با قابلیت برداشت و تحویل هم زمان محصولات به مشتریان و تحت محدودیت پنجره زمانی. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1403; 21 (2) :35-55
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2220-fa.html
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، Hassannayebi@sharif.edu
چکیده: (643 مشاهده)
این مقاله به بررسی مساله مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با پنجره زمانی به منظور برداشت و تحویل همزمان محصولات به مشتریان میپردازد. در این روش، وسایل نقلیه با سرعت و ظرفیت متفاوت برای تحویل محصولات استفاده شدهاند. در این تحقیق، مدلهای برنامهریزی ریاضی با هدف کمینهسازی هزینههای مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با درنظرگرفتن پنجرههای زمانی هزینه برداشت تا تحویل محصول از مراکز مجاز آن به مشتری توسعه داده شده است. با توجه به NP-Hard بودن مساله مسیریابی در ابعاد بزرگ، برای حل این مساله از الگوریتمهای ابتکاری و فراابتکاری استفاده شده است. براساس نتایج بهدست آمده، از سه روش فراابتکاری جستجوی محلی تکرارشونده ILS، الگوریتم ترکیبی ژنتیک و الگوریتم جستجوی شبکه متحرک خودکار AGS استفاده شده است. نتایج محاسباتی نشان میدهد که کمترین هزینه از طریق اعزام 67 وسیله نقلیه مختلف جهت برداشت و تحویل چندگانه محصول به مشتری از طریق تقسیم شهر تهران به 16 ناحیه حاصل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد با اعزام و مسیریابی بهینه این تعداد وسیله نقلیه، مقدار هزینههای سیستم لجستیک نسبت به وضعیت موجود 58/38 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بر اساس نتایج محاسباتی، الگوریتم پیشنهادی قادر به مسیریابی بهینه وسایل نقلیه ناهمگن تحت محدودیت پنجره زمانی برای تحویل همزمان محصولات است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/25 | پذیرش: 1402/11/25 | انتشار: 1403/4/1