دوره 21، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 36-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghamohammadi M, Jamali A, Khoshhal Roudposhti K. Optimal Training of Driver Behavior Using Deep Learning in The Form of an End-to-End Training Approach for Self-Driving Car. jor 2024; 21 (1) :17-36
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2167-fa.html
آقامحمدی مرتضی، جمالی علی، خوشحال رودپشتی کامراد. آموزش بهینه رفتار راننده با استفاده از یادگیری عمیق در قالب رویکرد آموزشی End-to-End برای هدایت خودروی خودران. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1403; 21 (1) :17-36

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2167-fa.html


گروه مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، jamali.a@gmail.com
چکیده:   (1110 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اصلی در معیار عملکرد خودروهای خودران، سیاست اتخاذشده توسط سیستم خودران در خصوص تعیین سرعت خودرو و زاویه فرمان می‌باشد. برای تعیین این سیاست همواره محققان با چالش انتخاب روش آموزش بهینه ما بین دو رویکرد سنتی مدولار و مدرن  End-to-End مواجه بوده‌اند. اخیرا تحقیقات زیادی در راستای معرفی رویکرد End-to-End  وکاربرد آن در این حوزه انجام شده است. در این پژوهش مدلی بهینه برای پیش‌بینی رفتار راننده با به‌کارگیری این رویکرد مدرن در قالب یادگیری عمیق برای آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعی ارایه‌شده است. به عبارتی دستیابی به مدلی با دقت قابل قبول نسبت به کارهای مشابه در هدایت خودروی خودران مدنظر بوده است.  برای این منظور بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بر روی معماری شبکه‌های موجود، دو معماری که دارای پتانسیل‍های لازم برای دست‌یابی به این مهم بوده‌اند انتخاب گردید. همچنین برای نادیده نگرفتن رابطه زمانی بین اسلایدها و نشان دادن وابستگی‌های زمانی بصری و بررسی تاثیر آن در نتیجه، در آموزش مدل از ترکیب شبکههای عصبی پیچشی (کانولوشنال) با یک نوع شبکه بازگشتی با عنوان حافظه کوتاه مدت بلند LSTM  استفاده شده است. در این پژوهش از یک مجموعه داده کامل که در شرایط رانندگی واقعی جمعآوری شده و دارای برچسب بوده و شامل تصاویر و اطلاعات عمق می‌باشد، استفاده کردیم و با طراحی الگوریتم های آموزشی و بهینه‌سازی پارامتر های آموزش با استفاده از الگوریتم  بهینه‌سازی آدام چندین مدل آموزش دیده ارایه گردید که از بین نتایج به‌دست آمده برخی از پیش‌بینی‌ها بهینه‌تر از کارهای مشابه بودند و این امر نشان از تاثیر بیبدیل وابستگی‌های زمانی در آموزش و اثرگذاری شبکه‌های بازگشتی در کنار پردازش قوی شبکههای پیچشی را دارد.
متن کامل [PDF 1529 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/22 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار: 1403/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.