دوره 20، شماره 1 - ( 1-1402 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 31-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadi G, Kiani M, Titidezh O. Assessing the Effects of Infrastructure, Land Use and Built-Environment on the Bicycle Mode Choice in Urban Trips Using A Multi-Criteria Decision-Making Approach. jor 2023; 20 (1) :13-31
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2143-fa.html
بهزادی غلامعلی، کیانی مجتبی، تی تی دژ امید. اولویت‌بندی اثرات زیرساخت‌ها، کاربری زمین و شرایط محیطی بر انتخاب دوچرخه در سفرهای شهری با استفاده از یک رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1402; 20 (1) :13-31

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2143-fa.html


دانشگاه شمال، گروه مهندسی عمران، آمل، ایران
چکیده:   (522 مشاهده)
انتخاب دوچرخه به‌عنوان شیوه سفر شهری متاثر از متغیرهای متعددی است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که علاوه بر متغیرهای هزینه و زمان سفر، انتخاب سفر دوچرخه به عوامل دیگری همچون زیرساخت‌ها شهری، شرایط محیطی و کاربری زمین وابسته است. در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره فازی به شناسایی و رتبه‌بندی این متغیرها پرداخته شود. در این تحقیق 18 متغیر در سه گروه فوق شناسایی و تعیین شدند. یافته‌های تحقیق نشان دادند که در گروه زیرساخت‌ها، متغیرهای مسیر دوچرخه تفکیک‌شده، کیفیت روسازی، تراکم تقاطع‌ها، توپوگرافی مسیر و سطح تنش ترافیک شبکه خیابان‌ها به ترتیب بیشترین اولویت را در تحلیل فازی به دست آوردند. متغیرهای ترکیب کاربری‌ها و طراحی شهری محله محور به ترتیب بیشترین اولویت را در گروه کاربری زمین و متغیرهای کنترل تقاطع‌ها با چراغ راهنمایی و تسهیلات رفاهی دوچرخه به ترتیب بیشترین اولویت را در گروه شرایط محیطی داشتند. تحلیل میزان پراکندگی وزن نسبی متغیرها، انحراف از معیار بسیار اندکی را نشان داد که بیان‌کننده سازگاری ماتریس‌های فازی و قابل‌اتکا بودن نتایج است. همچنین، متغیرهای وابسته به معیار کاربری زمین، وزن نهایی قابل‌توجهی داشتند که نشان می‌دهد هرچند بسیاری از مطالعات گذشته از نقش معیار کاربری زمین در انتخاب دوچرخه غافل بوده‌اند، اما این معیار از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج این تحقیق توانسته مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر انتخاب دوچرخه در سفرهای شهری را شناسایی کند و نیز راهگشای مطالعات آتی با نگاهی ویژه به متغیرهای مرتبط با کاربری زمین باشد.
 
متن کامل [PDF 1032 kb]   (395 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/18 | پذیرش: 1401/9/21

فهرست منابع
1. [1] Jordi-Sánchez, M. (2018). Social perceptions of the promotion of cycling as a mode of transport for children in Andalusia (Spain). Journal of transport geography, 72, 86-93. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2018.08.014]
2. [2] Parvasi P, Patoghi A, Rahimi Moghadam M, Roghanian E. Presenting a school bus routing problem with consideration of students outsourcing possibility. jor 2017; 14 (3):99-115. (In persian)
3. [3] Shakouri G, Nasseri S H, Paydar M M. Fuzzy Mathematical Programming Approach for Transportation Problem with Flexible Constraints. jor 2022; 19 (3):29-44. (In Persian) [DOI:10.52547/jamlu.19.3.29]
4. [4] Willis, D. P., Manaugh, K., & El-Geneidy, A. (2015). Cycling under influence: summarizing the influence of perceptions, attitudes, habits, and social environments on cycling for transportation. International Journal of Sustainable Transportation, 9(8), 565-579. [DOI:10.1080/15568318.2013.827285]
5. [5] Handy, S., Van Wee, B., & Kroesen, M. (2014). Promoting cycling for transport: research needs and challenges. Transport reviews, 34(1), 4-24. [DOI:10.1080/01441647.2013.860204]
6. [6] Galway, L. P., Deck, E., Carastathis, J., & Sanderson, R. (2021). Exploring social-ecological influences on commuter cycling in a midsize northern city: A qualitative study in Thunder Bay, Canada. Journal of transport geography, 92, 102995. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2021.102995]
7. [7] Larsen, J., & El-Geneidy, A. (2011). A travel behavior analysis of urban cycling facilities in Montréal, Canada. Transportation research part D: transport and environment, 16(2), 172-177. [DOI:10.1016/j.trd.2010.07.011]
8. [8] Pucher, J., & Buehler, R. (2012). Integration of cycling with public transportation. Pucher. J, Buehler, R, eds. City Cycling, MIT Press, Cambridge, Mass, 157-181. [DOI:10.7551/mitpress/9434.003.0011]
9. [9] Pannara, T., & Raksawin, K. (2019). The physical factors comparison on running-bicycle route in Chiangmai. Environment-Behaviour Proceedings Journal, 4(11), 109-115. [DOI:10.21834/e-bpj.v4i11.1718]
10. [10] Chen, P., Zhou, J., & Sun, F. (2017). Built environment determinants of bicycle volume: A longitudinal analysis. Journal of transport and land use, 10(1), 655-674. [DOI:10.5198/jtlu.2017.892]
11. [11] Nikouei M A, Amiri M. Application of Experimental Design Methods and Fuzzy Multi-Criteria Decision Making in The Determination of The Optimal Reliability of The Two-stage Assembly Flow Shop Scheduling System. jor 2022; 19 (3):45-62. (In Persian) [DOI:10.52547/jamlu.19.3.45]
12. [12] Liu, C., Tapani, A., Kristoffersson, I., Rydergren, C., & Jonsson, D. (2020). Development of a largescale transport model with focus on cycling. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 134, 164-183. [DOI:10.1016/j.tra.2020.02.010]
13. [13] Cervero, R., Denman, S., & Jin, Y. (2019). Network design, built and natural environments, and bicycle commuting: Evidence from British cities and towns. Transport policy, 74, 153-164. [DOI:10.1016/j.tranpol.2018.09.007]
14. [14] Andrade, V., Jensen, O. B., Harder, H., & Madsen, J. C. (2011). Bike infrastructures and design qualities: Enhancing cycling. Tidsskrift for Kortlægning og Arealforvaltning, 119(46), 16-16.
15. [15] Chen, P. (2016). Bicycling and the built environment: route choice and road safety (Doctoral dissertation).
16. [16] Wilson, A., & Mitra, R. (2020). Implementing cycling infrastructure in a politicized space: Lessons from Toronto, Canada. Journal of Transport Geography, 86, 102760. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2020.102760]
17. [17] Kheybari, M., &Salimi, Z. (2019).Identifying factors affecting cycling safety using factor analysis and classification - a case study of Isfahan and Yazd cities. ASAS scientific research journal, 22(60), 5-18. (In Persian)
18. [18] Rossetti, T., Saud, V., & Hurtubia, R. (2019). I want to ride it where I like: Measuring design preferences in cycling infrastructure. Transportation, 46(3), 697-718. [DOI:10.1007/s11116-017-9830-y]
19. [19] Boss, D., Nelson, T., & Winters, M. (2018). Monitoring city wide patterns of cycling safety. Accident Analysis & Prevention, 111, 101-108. [DOI:10.1016/j.aap.2017.11.008] [PMID]
20. [20] Ferster, C. J., Nelson, T., Winters, M., & Laberee, K. (2017). Geographic age and gender representation in volunteered cycling safety data: A case study of BikeMaps. org. Applied geography, 88, 144-150. [DOI:10.1016/j.apgeog.2017.09.007]
21. [21] Schepers, P., Hagenzieker, M., Methorst, R., van Wee, B., & Wegman, F. (2014). A conceptual framework for road safety and mobility applied to cycling safety. Accident Analysis & Prevention, 62, 331-340. [DOI:10.1016/j.aap.2013.03.032] [PMID]
22. [22] Van Cauwenberg, J., Clarys, P., De Bourdeaudhuij, I., Ghekiere, A., De Geus, B., Owen, N., & Deforche, B. (2018). Environmental influences on older adults' transportation cycling experiences: A study using bike-along interviews. Landscape and urban planning, 169, 37-46. [DOI:10.1016/j.landurbplan.2017.08.003]
23. [23] Garrard, J., Rose, G., & Lo, S. K. (2008). Promoting transportation cycling for women: the role of bicycle infrastructure. Preventive medicine, 46(1), 55-59. [DOI:10.1016/j.ypmed.2007.07.010] [PMID]
24. [24] Titze, S., Stronegger, W. J., Janschitz, S., & Oja, P. (2007). Environmental, social, and personal correlates of cycling for transportation in a student population. Journal of Physical Activity and Health, 4(1), 66-79. [DOI:10.1123/jpah.4.1.66] [PMID]
25. [25] Márquez, L., & Soto, J. J. (2021). Integrating perceptions of safety and bicycle theft risk in the analysis of cycling infrastructure preferences. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 150, 285-301. [DOI:10.1016/j.tra.2021.06.017]
26. [26] Latham, A., & Wood, P. R. (2015). Inhabiting infrastructure: exploring the interactional spaces of urban cycling. Environment and Planning A, 47(2), 300-319. [DOI:10.1068/a140049p]
27. [27] Datey, A., Darji, V., Patel, T., & Mahadevia, D. (2012). Walking and cycling in Indian cities: A struggle for reclaiming road edges. Center for Urban Equality (CUE).
28. [28] Procopiuck, M., Segovia, Y. N. S., & Procopiuck, A. P. V. (2021). Urban cycling mobility: management and urban institutional arrangements to support bicycle tourism activities-case study from Curitiba, Brazil. Transportation, 48(4), 2055-2080. [DOI:10.1007/s11116-020-10121-z]
29. [29] Leksomboon, K., Nilkaew, P., & Angkasith, R. (2017). Infrastructure Factors Influencing Urban Cycling in a Cultural Heritage City. Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts), 10(4), 319-334.
30. [30] Manton, R., & Clifford, E. (2012). Identification and classification of factors affecting route selection of cycling routes in Ireland. Cycl. Res. Int, 3, 136-153.
31. [31] Su, J. G., Winters, M., Nunes, M., & Brauer, M. (2010). Designing a route planner to facilitate and promote cycling in Metro Vancouver, Canada. Transportation research part A: policy and practice, 44(7), 495-505. [DOI:10.1016/j.tra.2010.03.015]
32. [32] Spinney, J. (2007). Cycling the city: Non-place and the sensory construction of meaning in a mobile practice. Cycling and society, 2545.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.