AU - Rouzbahan, M. V. AU - Gholipour, R. AU - Seyed Javadin, S. R. TI - Optimizing the Competency Model of University Administrators with Delphi-Fuzzy Technique and Grounded Theory Approach PT - JOURNAL ARTICLE TA - JAMLU JN - JAMLU VO - 19 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.html 4100 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2045-fa.pdf SO - JAMLU 1 AB  - اداره اثربخش و کارآمد دانشگاه­ ها و نظام آموزش عالی که امروزه نقش شایانی در توسعه پایدار و همه­ جانبه کشورها دارند و از آنها به عنوان یکی از ارکان رقابت­ پذیری جهانی و پیشرفت کشورها یاد می ­شود، یک اصل مهم و منوط به هم‌راستایی آن با اسناد بالادستی می­ باشد. بنابراین با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی مبنی بر «تدوین شاخص ­ها و ملاک­ های اسلامی شایسته ­سالاری در مدیران دانشگاهی»، گزینش مدیران شایسته و کارآمد برای دانشگاه اسلامی که ریشه در ارزش‌های اسلامی و برخی اصول و عقاید انقلاب اسلامی ایران دارد و می­ بایست به طور هم‌زمان شامل ویژگی­ های دانشگاه­ های «تعالی­ گرا»، «تحول­ گرا» و «اخلاق­ گرا» باشد، ضروری به نظر می­ رسید. بنابراین پژوهشی با هدف ارایه الگوی شایستگی بهینه­ سازی­ شده مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی برای مدیران دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع توسعه­ ای-کاربردی بوده و به­ دلیل استفاده از روش کیفی و کمی، از نوع آمیخته می ­باشد. در بخش مطالعات کتابخانه ­ای، پس از مطالعه بیش از 100 مقاله معتبر و مرتبط فهرستی شامل 108 شایستگی مرتبط با مدیران دانشگاهی احصاء گردید. در بخش میدانی، در دور اول روش دلفی، پس از دریافت نظرات 30 خبره شایستگی­ های شناسایی شده به 75 شایستگی تقلیل یافت. در دور دوم، پس از تخصیص اعداد مثلثی فازی، 54 شایستگی اعداد قطعی بالاتر از 8/0 را کسب کرده و به­ عنوان شایستگی مطلوب انتخاب و مورد اجماع واقع شد. در گام بعد 54 شایستگی منتخب به­ روش مفهوم­ سازی داده ­بنیاد در 6 دسته از جمله شایستگی­ های: 1) ارزشی و اعتقادی، 2) فردی و شخصیتی، 3) علمی و نوآورانه، 4) مدیریتی و اجرایی، 5) ارتباطی و میان­ فردی و 6) تحلیلی، فکری و استراتژیک، کدگذاری و در نهایت الگوی شایستگی بهینه­ سازی شده ارایه گردید. CP - IRAN IN - LG - eng PB - JAMLU PG - 57 PT - Research YR - 2022