TY - JOUR T1 - Multi-Objective Modeling of University Course Schedules Considering a Two-Week Periodicity: A Case Study TT - مدل سازی چند هدفه زمان بندی درس های دانشگاهی با در نظر گرفتن دوره تناوب دو هفته ای: مطالعه موردی JF - JAMLU JO - JAMLU VL - 18 IS - 3 UR - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1852-fa.html Y1 - 2021 SP - 15 EP - 30 KW - Multi-Objective Modeling KW - Optimization KW - Scheduling of University Courses KW - Two-Week Periodicity. N2 - تهیه جدول زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی یک فرآیند تصمیم­ گیری بسیار زمانبر است که در هر نیمسال تحصیلی در مراکز آموزش عالی و با در نظر گرفتن محدودیت­ های بسیاری انجام می­ شود. در این تحقیق، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی خطی چندهدفه برای زمان‌بندی درس­ های دانشگاهی ارایه شده است. تابع هدف این تحقیق شامل سه تابع کمینه ­سازی مجموع اختلاف زمان آغاز و پایان کلاس ­ها در هر روز برای گروه­ های مختلف دانشجویان، بیشینه­ سازی مطلوبیت حاصل از ارایه درس­ ها و کمینه ­سازی تعداد درس­ هایی است که فاصله بین جلسه­ های آن­ ها کمتر از یک روز است. محدودیت‌های مساله شامل محدودیت‌های مربوط به عدم تداخل برنامه‌ی استادان، کلاس‌ها و دانشجویان و همچنین محدودیت­ های مربوط به نحوه ارایه درس ­های مختلف است. در مدل پیشنهادی تحقیق، نحوه ارایه درس­ های سه واحدی با دوره تناوب دو هفته­ ای در نظر گرفته شده است. در پایان، کارایی مدل پیشنهادی تحقیق با استفاده از نرم‌افزار گمز برای یک مثال واقعی نشان داده شده است. M3 10.52547/jamlu.18.3.15 ER -