%0 Journal Article %T %J Journal of Operational Research and Its Applications %V 11 %N 2 %U http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-829-fa.html %R %D 2014 %K %X سیستم‏های پیشنهادگر سیستم‏های هوشمندی هستند که با تحلیل رفتار کاربران با شیوه‌های مختلف مانند داده ‏کاوی، اقدام به پیشنهاد مناسب‌ترین کالا برای آنان می‌نمایند. این سیستم‏ها رویکردی هستند که برای مواجهه با مشکلات ناشی از حجم فراوان و رو به رشد اطلاعات ارایه شده‌اند و به یک کاربر کمک می‌کنند تا در میان حجم عظیم اطلاعات، سریع تر به هدف خود یعنی رسیدن به گزینه مفید و مورد علاقه، نزدیک شود در این مقاله مدلی برای افزایش کیفیت پیشنهاددهی در سیستم‏های پیشنهادگر توریسم ارایه می‌گردد. در این مدل با ترکیب ماتریس رتبه‏ دهی کاربران و ماتریس حاصل از اطلاعات شخصی کاربران به یک تابع شباهت جدید دست می‌یابیم که محدوده همسایگی بهتری را برای کاربران مشخص می‌کند و در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت پیشنهاد می‌شود و از طرفی چون تابع شباهت جدید فقط وابسته به ماتریس نرخ گذاری نیست، در مواردی که کاربر به آیتمی نرخ نداده باشد می‌توان شباهت را از طریق ماتریس مشخصات کاربر به‏ دست آورد و مانع از بروز مشکل شروع سرد که یکی از چالش‌های موجود در سیستم‏های پیشنهادگر است شد. %> http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-829-fa.pdf %P 139-152 %& 139 %! %9 Research %L A-11-1-295 %+ %G eng %@ 2251-7286 %[ 2014