%0 Journal Article %A Niksirat, M. %T Development of Model and Algorithm for Depot Balancing Multi-Depot Vehicle Scheduling Problem Considering Depot Balancing %J Journal of Operational Research and Its Applications %V 17 %N 4 %U http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1774-fa.html %R %D 2020 %K Multi-Depot Vehicle Scheduling, Soft Constraints, Auction Algorithm, Timetabled Trips, Transportation Systems, Multi Commodity Flow Problem., %X هدف مساله زمان‌بندی ناوگان چندپایانه ­ای (MDVSP) انجام سفرهای برنامه­ ریزی شده با استفاده بهینه از منابع موجود می‌باشد. این مساله در مدیریت سیستم حمل­ ونقلی بسیار با اهمیت است. یکی از راهکارهای مفید برای مدیریت بهتر چنین سیستمی در نظر گرفتن محدودیت­ های شرایط واقعی مساله است. یکی از محدودیت­ هایی که در کاربردهای واقعی مساله MDVSP دیده می شود، محدودیت­ متوازن­ سازی پایانه ­ها می ­باشد. به منظور متوازن­ سازی تعداد ناوگان عزیمت شده از هر پایانه و همچنین تعداد رانندگان تخصیص‌یافته به هر پایانه، در این مقاله محدودیت جدیدی پیشنهاد شده است. این نرمال‌سازی از تجمع بیش از حد ناوگان در یک یا چند پایانه و ترافیک ناشی از آن جلوگیری کرده و باعث توازن منابع بین پایانه­ ها می­ شود. با افزودن این محدودیت به مدل مساله، یک مدل گسترش­­ یافته برای مساله MDVSP پیشنهاد شده است که در آن محدودیت متوازن­ سازی به صورت یک محدودیت نرم مدل­ سازی شده است. با توجه به این‌که در کاربردهای واقعی این مساله با نمونه­ های بزرگ-مقیاس مواجه هستیم، برای حل مساله با در نظر گرفتن محدودیت جدید، از رویکرد تجزیه به همراه ایده­ های مزایده-محور استفاده شده است. برای ارزیابی مدل و روش حل ارایه شده از نرم افزار CPLEX به منظور مقایسه نتایج استفاده شده است. نتایج محاسباتی نشان می ­دهد که رویکرد پیشنهادی می­ تواند در زمان مطلوب مساله موردنظر را با دقت مناسب حل کرده و همزمان محدودیت مورد نظر را برآورده سازد. %> http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1774-fa.pdf %P 23-40 %& 23 %! %9 Research %L A-10-1347-2 %+ Department of Computer Sciences, Birjand University of Technology, Birjand, Iran %G eng %@ 2251-7286 %[ 2020