AU - موحدی محمدمهدی, AU - حسینی سیدمحی الدین, TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - JAMLU JN - JAMLU VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-7-fa.html 4100 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-7-fa. SO - JAMLU 1 AB  - امروزه یکی از شاخص های توسعه هر کشور، میزان و چگونگی بهره مندی از حمل و نقل ریلی روان، ایمن، پرسرعت و به طور کلی حمل و نقل ریلی کارا و اثربخش می باشد. در این مقاله با استفاده از تکنیک خاص تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی فنی نواحی چهارده گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران اندازه گیری و مقایسه شده است. همچنین واحدهای الگو برای نواحی ناکارا معرفی و نواحی کارا رتبه بندی گردیده اند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که در سال 1387 از مجموع 14 ناحیه مورد بررسی تعداد 5 ناحیه در حالت CRS (کاراییفنی کل) و تعداد 9 واحد در حالت) VRS کارایی فنی خالص) کارا می باشند و میانگین کارایی مجموع نواحی در این دو حالت به ترتیب برابر با 666/0 و 782/0 بوده است. بنابراین می توان ادعا کرد که در سال مورد بررسی سیستم حمل و نقل ریلی ایران 334/0 زیر ظرفیت فعالیت می کند. نواحی تهران، خراسان، اصفهان، هرمزگان و شرق دارای کارایی واحد می باشند و روی مرز کارایی قرار گرفته اند. همچنین نتایج رتبه بندی نواحی کارا نشان می دهد نواحی هرمزگان، شرق، خراسان، تهران و اصفهان به ترتیب با امتیازهای 74/2، 64/1، 33/1، 08/1 و 03/1 دارای بالاترین سطح کارایی می باشند. CP - IRAN IN - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه LG - eng PB - JAMLU PG - 49 PT - Research YR - 2010