AU - یزدان پناه صدیقه, AU - محمدی حمید, AU - ارجمند پرهام, TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - JAMLU JN - JAMLU VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-5-fa.html 4100 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-5-fa. SO - JAMLU 1 AB  - استان فارس با تولید بیش از 13 درصد از گندم کشور بالاترین تولید را در کشور داراست. تولید توسط تعداد زیادی از شهرستان های استان از یک سو و توزیع آن میان شهرستان های استان و خارج از استان منجر به ایجاد شبکه گسترده ای از انتقال محصول شده است. همچنین تولید بالای استان نیازمند توسعه واحدهای تبدیل و ذخیره و نگهداری نیز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اولویت برای ایجاد واحدهای تبدیل (کارخانه آرد) و ذخیره گندم (سیلو) در استان فارس صورت گرفت. برای این منظور الگوی حمل و نقل حداقل کننده جابجایی برای شبکه انتقال گندم از مراکز تولید به مراکز تبدیل و ذخیره و همچنین شبکه انتقال گندم (آرد) از مراکز ذخیره (تبدیل) به مراکز مصرف تدوین گردید. در الگوی حمل و نقل با توجه به مقادیر جابجایی نهایی به دست آمده از اجرای الگوی بهینه، متوسط جابجایی در هر یک از مسیرهای منتهی به شهرستان های مختلف استان محاسبه و اولویت آن ها مختلف تعیین گردید. بر اساس نتایج شهرستان های شیراز و مرودشت، فسا، فیروزآباد، ارسنجان، استهبان، سپیدان و جهرم برای ایجاد مراکز تبدیل حایز اولویت بالاتر شدند. همچنین برای ایجاد واحدهای ذخیره گندم اولویت های استان به ترتیب عبارت بود از آباده، بوانات، پاسارگاد و اقلید. در خصوص اولویت ارسال محصول به سایر استان ها با هدف کاهش جابجایی استان ها، به ترتیب اولویت عبارت بودند از کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، تهران، اصفهان و خراسان رضوی. CP - IRAN IN - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جهرم LG - eng PB - JAMLU PG - 27 PT - Research YR - 2010