@ARTICLE{محمدی حمید, author = {یزدان پناه صدیقه, and محمدی حمید, and ارجمند پرهام, and }, title = {}, volume = {7}, number = {1}, abstract ={استان فارس با تولید بیش از 13 درصد از گندم کشور بالاترین تولید را در کشور داراست. تولید توسط تعداد زیادی از شهرستان های استان از یک سو و توزیع آن میان شهرستان های استان و خارج از استان منجر به ایجاد شبکه گسترده ای از انتقال محصول شده است. همچنین تولید بالای استان نیازمند توسعه واحدهای تبدیل و ذخیره و نگهداری نیز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اولویت برای ایجاد واحدهای تبدیل (کارخانه آرد) و ذخیره گندم (سیلو) در استان فارس صورت گرفت. برای این منظور الگوی حمل و نقل حداقل کننده جابجایی برای شبکه انتقال گندم از مراکز تولید به مراکز تبدیل و ذخیره و همچنین شبکه انتقال گندم (آرد) از مراکز ذخیره (تبدیل) به مراکز مصرف تدوین گردید. در الگوی حمل و نقل با توجه به مقادیر جابجایی نهایی به دست آمده از اجرای الگوی بهینه، متوسط جابجایی در هر یک از مسیرهای منتهی به شهرستان های مختلف استان محاسبه و اولویت آن ها مختلف تعیین گردید. بر اساس نتایج شهرستان های شیراز و مرودشت، فسا، فیروزآباد، ارسنجان، استهبان، سپیدان و جهرم برای ایجاد مراکز تبدیل حایز اولویت بالاتر شدند. همچنین برای ایجاد واحدهای ذخیره گندم اولویت های استان به ترتیب عبارت بود از آباده، بوانات، پاسارگاد و اقلید. در خصوص اولویت ارسال محصول به سایر استان ها با هدف کاهش جابجایی استان ها، به ترتیب اولویت عبارت بودند از کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، تهران، اصفهان و خراسان رضوی. }, URL = {http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-5-fa.html}, eprint = {http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-5-fa.}, journal = {Journal of Operational Research and Its Applications}, doi = {}, year = {2010} }