TY - JOUR JF - JAMLU JO - jor VL - 10 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/1/01 TI - TT - ارایه رویکردی ابتکاری بر مبنای تکنیک تصمیم‌گیری چند معیاره فازی به منظور طراحی نظام اسقاط خودروهای فرسوده N2 - اسقاط خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ و نقل قدمتی 20 ساله در جهان پیدا کرده است. با این وجود نظام‌های فعلی موجود در جهان، نتوانسته طرفداران محیط‌زیست را راضی نگه دارد. چرا که اسقاط زود هنگام خودروهای سالم، موجب افزایش آلودگی هوا به علت آلاینده‌های ناشی از بازیافت خودرو خواهد شد. علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، مطالعات نشان می‌دهند که اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده بدون انجام یک کار کارشناسی، ضررهای بزرگی برای شهروندان به بار می‌آورد. اهمیت طراحی نظامی برای اسقاط خودروهای فرسوده موجب طراحی نظام‌های مختلف در جهان شده است. پژوهش حاضر با مروری بر شاخص‌ترین نظام‌های اسقاط در جهان، نارسایی‌های موجود در آنها را بر می-شمارد. در این مقاله با توجه به اهداف اسقاط و نظرات خبرگان، معیارهای اسقاط خودروهای فرسوده شناسایی شده و با توجه به استانداردهای بین‌المللی و زیرساخت‌های موجود در کشور شاخصی برای اندازه‌گیری هر یک ارایه می‌شود. هدف نهایی پژوهش ارایه مدلی جامع‌نگر است، تا با توجه به نیازهای بنیادی اسقاط به‌توان مشکلات فعلی طرح اسقاط خودروهای فرسوده را مرتفع نمود. SP - 0 EP - 0 AD - UR - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-708-fa.html ER -