چکیده: (7009 مشاهده)
سازمانهای تولیدی بهدلیل پیچیدگیهای تولید نیازمند توجه به مفهوم استراتژی هستند، در اینصورت سازمان، حتی در مواجهه با مسایل پیچیده تولید از یک منطق نسبی برخاسته از استراتژی سازمان برخوردار خواهد بود. منابع در سازمانهای ساخت و تولید نقش زیرساختی دارند. با انجام مروری بر دیدگاههای رایج مدیریت استراتژیک در ساخت و تولید دریافتیم اخیرا دیدگاه منبع- محور بسیار مورد توجه سازمانهای کسب و کار ساخت و تولید قرارگرفته است. دراین تحقیق، تئوری منبع- محور در راس تصمیمسازیهای استراتژیک ساخت و تولید قرار گرفته و مساله استراتژی تعیین پایگاه مناسب توسعه ظرفیت تولید با رویکرد استراتژیک، مورد نظر تحقیق است که این رویکرد رویکرد منبع- محور است و به کمک آن به حل مساله تحقیق پرداختهایم. در این روش حل با ایجاد ماتریسهای مناسب و تشکیل آنها به صورت ماتریس وزن معیارهای ساخت و تولید و ماتریس سایت- منابع اجرایی تولید و همچنین ماتریس منابع اجرایی- معیارهای ساخت و تولید و در آخر انجام ضرب این ماتریسها، گزینههای پیشنهادی و فرصتهای موجود را مورد ارزیابی قرار دادیم. در نتیجه با تحلیل کمی ماتریس تصمیمسازی با نگرش منبع- محور، سایت بهینه برای افزایش ظرفیت تولید تعیین میشود. در مورد مطالعه این تحقیق که تعیین سایت مناسب برای افزایش تولید محصول L90 در شرکت ایران- خودرو بوده است سایت خراسان از میان سه سایت مورد بررسی با رویکرد منبع- محور انتخاب شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/8/7 | انتشار: 1391/7/24