دوره 22، شماره 2 - ( 4-1404 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Afzali P, Rezapour J. Multi-Objective Optimization of Vehicle Suspension System Using Meta-Heuristic Algorithms. jor 2025; 22 (2)
URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2290-fa.html
افضلی پروانه، رضاپور جواد. بهینه سازی چندهدفی سیستم تعلیق خودرو با بهره مندی از الگوریتم های فراابتکاری. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. 1404; 22 (2)

URL: http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2290-fa.html


گروه مهندسی مکانیک، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران ، Javad.Rezapour@iau.ac.ir
چکیده:   (94 مشاهده)
طراحی سیستم تعلیق خودرو همواره یکی از مسایل مهم مهندسی مکانیک بوده است. هدف اصلی سیستم تعلیق، کاهش و یا از بین بردن ارتعاشات انتقالی از جاده به بدنه خودرو می ­باشد. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از دو روش بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ازدحام ذرات، سیستم تعلیق بهینه ­ای طراحی شود تا این ارتعاشات را به خوبی جذب کند. در روند بهینه سازی، به منظور افزایش راحتی سواری سرنشین و افزایش چسبندگی تایر با جاده، پارامترهای ضریب میرایی و ضریب سختی فنر، ضریب میرایی و سختی صندلی خودرو، جرم فنربندی شده و جرم فنربندی نشده، تنظیم می ­شوند. در مقاله حاضر، بدن راننده و صندلی خودرو در کنار مدل ماشین به عنوان یک سیستم چهار درجه آزادی در برنامه متلب/سیمولینک مدل­سازی شده اند تا به‌وسیله آن­ها، راحتی سواری سرنشین و چسبندگی تایر به جاده مورد بررسی قرار گیرد. نتایج شبیه­ سازی، تمامی نقاط بهینه ی­ طراحی از دید توابع هدف را در اختیار طراح قرار می دهد و طراح با توجه به نیاز خود یکی از این نقاط را انتخاب می کند.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/16 | پذیرش: 1403/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.