دوره 22، شماره 3 - ( 7-1404 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 159-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران، بابل-خیابان شریعتی ، r.nemati@nit.ac.ir
چکیده:   (477 مشاهده)
تغییرات پارامتر‌های زنجیره تامین مانند تقاضا، تامین و حمل‌و‌نقل در طول بازه­ های زمانی کوچک در یک سال به دلیل تغییرات شرایط آب‌و‌هوایی، آغاز سال نو، شروع سال تحصیلی، شروع فصل مسافرت، اعیاد مذهبی و مناسبت­های ملی ­می­ تواند موجب کاهش کارایی و سطح پاسخگویی زنجیره تامین شود. اگرچه فصلی بودن تقاضا، تولید و تامین در برنامه‌ریزی زنجیره تامین فصلی مورد توجه قرار گرفته است اما فصلی بودن حمل‌و‌نقل مغفول مانده است. این مقاله بر روی مساله برنامه­ریزی شبکه توزیع کالا در حالت فصلی بودن همزمان تقاضا و حمل‌و‌نقل متمرکز شده و در این ارتباط یک مدل ریاضی خطی مختلط عدد صحیح چند دوره­ای چند فصلی با در نظر گرفتن فصل­ های نامشابه ارایه نموده است. علاوه بر‌این، نگهداشت موجودی مازاد فصلی در مشتریان به عنوان یک سیاست تاب­آوری در مدل ریاضی فرموله‌شده است. مدل ارایه‌شده در یک مطالعه موردی از شبکه توزیع قطعات خودرو در ایران با استفاده از CPLEX حل‌شده است. نتایج نشان دهنده لزوم ترخیص موقت یکی از توزیع‌کنندگان در طول یکی از فصل­ های حمل‌و‌نقل و همچنین تقریبا دو برابر بودن هزینه­ های خرید و حمل‌و‌نقل فصلی در حالت تاب­ آور بودن در مقایسه با حالت غیر‌تاب‌آور است. تحلیل ­های کمی و توصیه ­های مدیریتی متعددی نیز ارایه شده است.
 
متن کامل [PDF 1145 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/26 | پذیرش: 1404/5/6 | انتشار: 1404/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.