دوره 18، شماره 4 - ( 9-1400 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 52-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، تهران
چکیده:   (1378 مشاهده)
به‌دلیل شیوع گسترده بیماری کوید-19، بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان تصمیم گرفته‌اند که نیمسال آینده را به صورت مجازی برگزار کنند. در کشور ما هم، پیش­ بینی­ ها وضعیت قرمزی را برای برخی مناطق از لحاظ شیوع کرونا، نشان می­ دهد. با توجه به سکونت تعدادی زیادی از دانشجویان در این مناطق، برنامه‌ریزی نیمسال آینده  دانشگاه ­ها باید با تمرکز بیشتری روی آموزش مجازی صورت پذیرد. طبق دستورالعمل­ های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نیمسال آینده باید به صورت دو شیوه شامل آموزش مجازی و آموزش حضوری به اجرا درآید. در آموزش حضوری با نیازمندی‌های فضای آموزشی و کلاس‌ها، دانشجویان  به دو زیررسته  (A) و (B) تقسیم می­ شود. دانشجویان هر رسته در هفته­ های متفاوتی در کلاس حضور خواهند یافت به گونه­ ای که اجرای پروتکل­ های بهداشتی در فضای آموزشی و کلاس­ ها امکان‌پذیر باشد. در این مقاله، برای تعیین تعداد دانشجویان و کلاس‌ها برای هر دو زیررسته (A)و (B) در آموزش حضوری، یک مدل بهینه­ سازی ریاضی به صورت برنامه‌ریزی غیرخطی با متغیرهای صحیح   پیشنهاد می­ شود. در تابع هدف مدل، توزیع دانشجویان در فضای آموزشی و کلاس­ ها در نظر گرفته شده است به گونه­ ای که حداکثر پراکندگی ممکن، به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا میسر گردد. در این مدل، محدودیت­ های ظرفیت کلاس و همچنین محدودیت­ هایی برای برگزاری کلاس در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه)، روزهای فرد (یک­شنبه و سه‌شنبه) و روز چهارشنبه در نظر گرفته شده است. این مدل برای تخصیص کلاس‌ها در دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، پیاده‌سازی شده و استفاده از آن نتایج رضایت‌بخشی برای تصمیم­ گیرندگان به همراه داشته است.
متن کامل [PDF 1155 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1400/2/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.