دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه آمار، تهران، ایران
چکیده: (3395 مشاهده)
در سالهای اخیر زنجیره تأمین نظر بسیاری از محققین و صنعتگران را به خود جلب کرده است. در بازار رقابتی امروز تولیدکنندگان تنها درصدد بهبود وضع داخلی نیستند، بلکه انتخاب بهترین بازارها و مناسبترین تأمینکنندگان در صدر برنامههای آنها قرار گرفته است. عملکرد زنجیره تأمین به فعالیتهای گسترده زنجیره تأمین جهت برآورده کردن نیازهای مشتریان اشاره دارد که شامل قابلیت دسترسی به محصول، تحویل به موقع و موجودی و ظرفیت لازم در زنجیره تأمین برای عملکردی مناسب است. عملکرد زنجیره تأمین مرزهای شرکت را پشت سر میگذارد، مواد اصلی، قطعات، مونتاژهای فرعی و محصولات نهایی و توزیع آنها توسط کانالهای مختلف انجام میپذیرد. در این تحقیق با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (به عنوان روش تصمیمگیری چندمعیاره)، عوامل با اهمیت در ارزیابی و رتبهبندی سازندگان قطعات یدکی شرکت ملی حفاری ایران ارائه گردید. مهمترین شاخصهای به دست آمده بر اساس مقایسات زوجی صورت گرفته توسط خبرگان عبارتند از: تحویل، خدمات، هزینه، کیفیت، توانمندیهای شرکت، انعطافپذیری، قابلیت اعتماد و تعهدات اجتماعی. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران، رؤسا و سرپرستان شرکت ملی حفاری میباشد که از میان آنها 120 نفر به صورت تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردیدند. بر اساس نتایج، شاخص گارانتی و خدمات پس از فروش بیشترین اهمیت و شاخص قابلیت اعتماد کمترین اهمیت را در ارزیابی تأمینکنندگان داشتند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/5 | پذیرش: 1396/5/4 | انتشار: 1397/1/22