Journal of Operational Research and Its Applications
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن
jor
Basic Sciences
http://jamlu.liau.ac.ir
1
admin
2251-7286
2251-9807
8
10.61186/jamlu
14
8888
13
fa
jalali
1391
11
1
gregorian
2013
2
1
9
4
online
1
fulltext
en
مسیریابی وسایل حمل و نقل چندهدفه با زمان سرویس احتمالی و تقاضای فازی تحت محدودیتهای پنجره زمانی
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
حمل و نقل در سیستمهای اقتصادی، تولیدی و خدماتی از جایگاه مهمی برخوردار است و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی (GNP) هر کشوری را به خود اختصاص میدهد. به همین جهت محققان نسبت به بهبود مسیرها و حذف سفرهای غیرضروری و یا ایجاد مسیرهای کوتاه جایگزین، اقدام نمودهاند. از طرف دیگر توزیع فیزیکی محصولات یکی از کلیدیترین فعالیتهای شرکتهای تولیدی میباشد، زیرا به طور متوسط بیش از 20% قیمت تمام شده محصولات، صرف توزیع فیزیکی آنها میشود. بهبود سیستم توزیع فیزیکی، علاوه بر کاهش هزینه، موجب ارتقاء بهرهوری نیز خواهد شد. مساله مسیریابی وسایل نقلیه (VRP) در صدد بهینه کردن سیستم توزیع محصولات بوده به گونهای که هزینههای توزیع و سایر اهداف مورد نظر سازمان بهینه گردد. در این مقاله مساله چندهدفه مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن تقاضای فازی مشتریان و محدودیتهای پنجره زمانی بمنظور کمینه کردن هزینه و سوخت مصرفی حمل و نقل مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور حل راحت و سریع مدل ارایه شده هزینهای بر مقدار تجاوز از پنجره زمانی برای هر وسیله نقلیه در تابع هدف اول در نظر گرفته شده است. به دلیل پیچیدگی مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل از الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه رقابت استعماری جهت یافتن جوابهای پارتو استفاده شده است و عملکرد آن در مقایسه با الگوریتمهای شناخته شده NSGA-II وPAES نیز ثابت شده است.
مسیریابی وسایل نقلیه، تقاضای فازی، الگوریتم رقابت استعماری، بهینهسازی چندهدفه
0
0
http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1-231&slc_lang=en&sid=1
صالح دهباری
Dehbari@Gmail.com
10031947532846001290
10031947532846001290
Yes
علیرضا پورروستا
10031947532846001291
10031947532846001291
No
مهدی نادری بنی
10031947532846001292
10031947532846001292
No
احسان قبادیان
10031947532846001293
10031947532846001293
No
رضا توکلی مقدم
10031947532846001294
10031947532846001294
No