Journal of Operational Research and Its Applications
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن
jor
Basic Sciences
http://jamlu.liau.ac.ir
1
admin
2251-7286
2251-9807
8
10.61186/jamlu
14
8888
13
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
17
4
online
1
fulltext
fa
حل مساله تخصیص اسکلهها با استفاده از الگوریتم بهینهسازی واکنش شیمیایی بهبودیافته
Solving Dock Allocation Problem Using Improved Chemical Reaction Algorithm
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">پایانههای کانتینری مکانهایی هستند که، محمولهها با استفاده از تجهیزات خاص از نقطهای به نقطهی دیگر منتقل میشوند. یکی از مهمترین مسایل در برنامهریزی عملیات ساحلی در پایانههای کانتینری، مساله برنامهریزی پهلوگاه یا اسکله است، که تأثیر بهسزایی در برنامههای جرثقیلها، محوطه، انبار و مسیریابی کامیونها دارد. این پژوهش شامل یک مدل برنامهریزی پهلوگاه، با رویکرد برنامهریزی همزمان چند اسکله در یک بندر میباشد. برای حل این مدل، از الگوریتم بهبودیافته واکنش شیمیایی استفاده شده است. الگوریتم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">CRO</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">، یک الگوریتم موثر برای جستجو راه حلهای بهینه یا نزدیک بهینه است. این الگوریتم دارای جمعیت متغیر است که گاها الگوریتم را کند کرده و یا برخی عملگرهایش را غیرقابل استفاده مینماید. در این پژوهش تلاش شده تا جمعیت الگوریتم در بازه مناسبی حفظ شود. برای ارزیابی روش پیشنهادی، نتایج زمانبندی حاصل از روش پیشنهادی را با سه الگوریتم </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">DE</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;">،</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">GA</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> و</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">PSO</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> بررسی میکنیم. با کاهش انتظار کشتیها بندر مورد نظر میتواند با افزایش جلب رضایت شرکتهای کشتیرانی در رقابت با بنادر، موفقتر عمل نموده و بهرهوری و سوددهی بالاتری داشته باشد.</span></span>
Container terminals are places where cargo is transported from point to point using special equipment. One of the most important issues in planning coastal operations at container terminals is the issue of the planning of the embankment or quay, which has a significant impact on crane, yard, warehouse and truck routing programs. This research involved a basin planning model with a multi-pier simultaneous planning approach in a port. An improved chemical reaction algorithm was used to solve this model. The CRO algorithm is an effective algorithm for searching for optimal or near optimal solutions. This algorithm has a variable population that sometimes slows down the algorithm or renders some of its operators unusable. In this study, it is attempted to keep the population of the algorithm in proper range. To evaluate the proposed method, we investigate the scheduling results of the proposed method with three algorithms DE, GA and PSO. By reducing ship expectations, the port in question can be more successful in competing with nearby ports by increasing the satisfaction of shipping companies and delivering higher productivity and profitability.
پایانههای کانتینری, برنامهریزی پهلوگاه, تخصیص اسکله, الگوریتم واکنش شیمیایی.
Container Terminals, Planning a Hangout, Pier Allocation, Chemical Reaction Algorithm.
117
135
http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1701-1&slc_lang=fa&sid=1
M.
Saraei
محمد
سرایی
mohammadsaraei@gmail.com
10031947532846008304
10031947532846008304
Yes
Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
P.
Mansouri
پروانه
منصوری
pmansouri393@gmail.com
10031947532846008305
10031947532846008305
No
Department of Computer Engineering, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
علوم کامپیوتر، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک