@ARTICLE{Jafari-Kaliji, author = {Jafari-Kaliji, M. and Sadeghpoor-Haji, M. and Hajiaghaei-Keshteli, M. and }, title = {Trucks Scheduling to Reduce Delays in Multiple Cross-Docks Using Imperialist Competitive Algorithm}, volume = {16}, number = {1}, abstract ={فرابارانداز یک استراتژی لجستیکی است که امروزه توسط تعداد زیادی از شرکت­ ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد. فرابارانداز به­ طور موثر کاهش قابل توجهی در هزینه حمل و نقل، بدون افزایش موجودی و به­ طور همزمان با ثابت نگه داشتن سطح خدمات به مشتریان، ایجاد می­ نماید. همچنین فرابارانداز نیز می­ تواند به کاهش زمان سیکل سفارش، بهبود انعطاف پذیری و پاسخگویی شبکه توزیع منجر شود. در این مقاله برنامه­ ریزی بارکش­ ها در یک سیستم فرابارانداز چندگانه با انبار موقت در جلوی درب ارسال، محدودیت ظرفیت و زمان تاخیر به­ طور همزمان لحاظ شده است. بارکش­ های دریافت متناوباً می­ توانند در داخل و خارج از بارانداز در طول فواصل زمانی بین اجرای وظیفه خود حرکت کنند و بارکش­ ها می­ توانند به هر یک از فراباراندازها وارد شوند. بنابراین، طراحی و توسعه یک مدل برنامه­ ریزی عدد صحیح مختلط برای برنامه­ ریزی فرابارانداز چندگانه از ادبیات تحقیق مربوطه الهام گرفته شده است. هدف این تحقیق کمینه­ سازی مجموع دیرکردها توسط کامیون­ های خروجی و یا حداکثر رساندن عملکرد سیستم فرابارانداز است. علاوه براین، مفاهیم اضافی در روش جدید فرابارانداز چندگانه با ظرفیت محدود و دو نوع زمان تاخیر در نظر گرفته شده است. در این مقاله ابتدا از نرم افزار گمز برای دستیابی به جواب بهینه استفاده شده است، سپس با توجه به پیچیدگی مدل در دستیابی به جواب دقیق و افزایش فضای جستجو در مسایل بزرگ از الگوریتم فراابتکاری رقابت استعماری برای حل مدل مذکور استفاده شده است و نتایج عددی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. }, URL = {http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1319-fa.html}, eprint = {http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-1319-fa.pdf}, journal = {Journal of Operational Research and Its Applications}, doi = {}, year = {2019} }