AU - فخرایی مهران, AU - اباذری مهران, AU - توکلی عبدالرضا, TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - JAMLU JN - JAMLU VO - 4 VI - 14 IP - 14 4099 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-20-fa.html 4100 - http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-20-fa. SO - JAMLU 14 AB  - در این مقاله ابتدا به معرفی سیستم های مختلفی که در تعلیق مورد استفاده قرار می گیرند، پرداخته شده و مزایا و معایب هرکدام به طور کلی مورد بررسی قرار گرفته است. اولین گام در تحلیل یک سیستم ارایه یک مدل فیزیکی مناسب و دقیق می باشد. منظور از مدل الزاما مدل پیچیده نیست بلکه مدلی است که رابطه بین متغیرهای حالت سیستم را واقعی تر بیان کند و اهداف طراح آن سیستم را تامین کند. از این مدل های فیزیکی می توان جهت تحلیل پایداری، راحتی سفر و ضرایب سختی فنرها و ضرایب میرایی تحت تاثیر ناهمواری های جاده اشاره کرد. سیستم های تعلیق کنترل پذیر به دو گروه اصلی کنترل پیش خور و کنترل پس خور تقسیم می شود. با توجه به تاخیر زمانی غیرقابل اجتناب در سیستم های کنترل پذیر همواره عملکرد سیستم کنترل شده به طور دقیق متناسب با ورودی تحریک هم زمان نخواهد بود. برای رفع این مشکل از سنسورهایی درخودرو استفاده می شود. CP - IRAN IN - گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان LG - eng PB - JAMLU PG - 89 PT - Research YR - 2007