چکیده: (4160 مشاهده)
مساله ی مسیریابی وسیله ی نقلیه (VRP) یکی از مهمترین مسایل علمی در حوزه ی بهینه سازی ترکیبی است. بار وسیله ی نقلیه در VRP کلاسیک و انواع آن، در طی حمل و نقل ثابت به حساب می آید. از آنجایی که بار وسیله ی نقلیه در دنیای واقعی از یک مشتری به مشتری دیگر در مسیر حرکت فرق دارد؛ لذا مسیریابی وسیله ی نقلیه، بدون توجه به اثر هزینه ی بارگیری، به مسیرهای غیربهینه منجر میشود. از طرف دیگر در مسایل مسیریابی، همواره ممکن است در نهایت با یک عدم توازن در فواصل سفر وسایل نقلیه ی مورد استفاده و یا عدم توازن در بارهای تخصیص یافته به وسایل نقلیه مورد استفاده مواجه شویم که می تواند منجر به ایجاد نارضایتی در رانندگان و بی عدالتی در پرداخت دستمزد آن ها گردد. در این مقاله، از یک سو VRP با هزینه ی بارگیری و تخلیه بررسی شد و از سوی دیگر با توسعه ی دو تابع هدف، ایجاد توازن در فواصل سفر وسایل نقلیه مورد استفاده و همچنین ایجاد توازن در بارهای تخصیص یافته به وسایل نقلیه را به طور توام مدنظر قرار دادیم. الگوریتم جستجوی پراکنده ی چندهدفه را برای به دست آوردن جواب های بهینه چیره پیشنهاد میکنیم. محاسبات را روی 20 مساله ی متنوع انجام دادیم. نتایج محاسبهای نشان داد الگوریتم پیشنهادی برتر از سایر الگوریتمها از جمله MOPSO و MODE در بیشتر نمونهها و همچنین اکثر شاخص های کارایی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/29 | پذیرش: 1393/9/29 | انتشار: 1393/9/29