چکیده: (5664 مشاهده)
هدف این پژوهش آن است که با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها روشی برای ارزیابی دانشگاهها و دانشکدهها از دیدگاه تولید دانش ارایه نماید. در این پژوهش از شاخصهای ورودی نظیر منابع انسانی و فیزیکی و شاخصهای خروجی نظیر دانش آشکار و پنهان استفاده شده است. این شاخصها از طریق مطالعهی مقالات و اسناد و نظرسنجی از خبرگان به دست آمده است. نمونه مورد بررسی این پژوهش را پانزده دانشکده فنی و مهندسی از دانشگاه امیرکبیر تهران تشکیل میدهد. دادههای مربوط به دانشکدهها از طریق رجوع به اسناد و مدارک موجود و مصاحبه با افراد مسئول به دست آمده است. جهت حل مدل تحلیل پوششی دادهها و استخراج نتایج از نرمافزار DEA استفاده شده. از نتایج به دست آمده در این پژوهش میتوان به رتبهبندی دانشکدهها از دیدگاه کارایی در تولید دانش، نمودار توزیع فراوانی کارایی دانشکدهها و پتانسیل توسعه برای رسیدن به مرز کارایی برای هر دانشکده اشاره کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/5/22 | انتشار: 1392/5/24